Rancangan Pengajaran Harian
|
Subject:
Mata Pelajaran:
KEUSAHAWANAN
|
Tema: PENGENALAN KEUSAHAWANAN
Tajuk: MODUL 2 - PENGURUSAN BILIK/ BENGKEL
|
Kelas: KKBP FASIH
|
Tarikh: 12 JANUARI 2018
Hari: JUMAAT
Masa: 8.00 - 8.30 PG
8.50 - 11.20 PG
| |||||||||||
Kod Standard Pembelajaran:
2.1, 2.1.1
|
Nilai Murni:
-Menghormati
-Berkeyakinan
|
Pautan Merentas Kurikulum:
- Kemahiran Hidup
| ||||||||||||
Student Aspirations/ Aspirasi Murid
| ||||||||||||||
Knowledge
Pengetahuan
|
/
|
Thinking Skills
Kemahiran berfikir
|
/
|
Leadership
Skills
Kemahiran memimpin
|
/
|
Bilingual Proficiency
Kemahiran dwibahasa
|
Ethics & Spirituality
Etika dan kerohanian
|
/
|
National Identity
Identiti nasional
|
/
|
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir PdPc, murid dapat
mengetahui peraturan dan susun atur barang yang efisien.
|
Kriteria Kejayaan:
1. Murid dapat menyatakan peraturan bilik / bengkel.
2. Murid dapat mengenal jenis peralatan dan bahan yang dikendalikan.
3. Murid dapat menyusun peralatan di tempat yang bersesuaian.
| |
Key Concepts/ Key Vocabulary:
Konsep / Perbendahaaan Kata Utama:
Peralatan dapur, peraturan bengkel/bilik
|
Resources:
Sumber: peralatan membersih, peralatan dapur.
|
Lesson Outline/ Rangka Pengajaran
|
Impact/ Reflection
Impak/ Refleksi
| ||
Starter/ Set Induksi
• aktiviti untuk menarik minat murid (Set Induksi)
• memaklumkan kepada murid tentang objektif pembelajaran
• ingatan terhadap pembelajaran terdahulu
|
STARTER : Share and Turn
1. Guru bertanyakan tentang tatasusila sepanjang murid berada di bengkel..
2. Guru memberikan penerangan tentang peraturan bengkel serta langkah keselamatan yang perlu diambil.
| ||
Main Activities/ Aktiviti Utama
• kandungan pembelajaran
• contoh dan tunjuk cara
• peluang membuat latihan
• bimbingan dan maklum balas berterusan
• bagi pelbagai gaya pembelajaran
• cabaran bersesuaian untuk semua murid
• peluang untuk belajar secara kolaboratif
• bimbingan dan maklum balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL)
|
Langkah 1: Peraturan Bengkel Keusahawanan
3. Guru menekankan supaya murid sentiasa peka dan mendengar arahan yang diberikan oleh guru.
4. Guru juga memberikan tatacara menjaga kebersihan dan keselamatan bengkel yang perlu sentiasa dipatuhi.
i-Peraturan Am
ii-Peraturan Keselamatan
iii-Panduan Kebersihan
| ||
5. Dengan menggunakan Peta Buih, murid dikehendaki menyenaraika semua peraturan bengkel yang telah diterangkan oleh guru.
6. Guru menunjukkan bebrapa contoh gambar dan video bnegkel yang baik serta tersusun.
7. Murid bergotong royong membersihkan kawasan bilik.
| |||
Plenary/ Penutup
Refleksi: kajian dan penilaian pembelajaran
Akan datang: kenal pasti langkah-langkah seterusnya Aktiviti penutup |
8. Guru memberi ulasan terhadap penglibatan dan kreativiti murid.
9. Penambahbaikan/perancangan untuk kelas akan datang.
| ||
Students to follow-up
Tindakan susulan murid
|
Remedial / Pemulihan
Murid yang lemah digandingkan dengan murid yang lebih pandai.
|
Reinforcement
Pengukuhan
Kuiz di akhir PdPc.
|
Enrichment
Pengayaan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!