Rancangan Pengajaran Harian
|
Subject:
Mata Pelajaran:
KEUSAHAWANAN
|
Tema: TRANSISI KERJAYA
Tajuk: AKTIVITI MEMBUAT BROOCH (BUNGA)
|
Kelas: KKBP FASIH
|
Tarikh:
Hari:
Masa: 7.30 - 8.30 PG
| |||||||||||
Kod Standard Pembelajaran:
2.1, 2.1.1
|
Nilai Murni:
-Menghormati
-Berkeyakinan
|
Pautan Merentas Kurikulum:
- Kemahiran Hidup
| ||||||||||||
Student Aspirations/ Aspirasi Murid
| ||||||||||||||
Knowledge
Pengetahuan
|
/
|
Thinking Skills
Kemahiran berfikir
|
/
|
Leadership
Skills
Kemahiran memimpin
|
/
|
Bilingual Proficiency
Kemahiran dwibahasa
|
Ethics & Spirituality
Etika dan kerohanian
|
/
|
National Identity
Identiti nasional
|
/
|
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir PdPc, murid dapat
1. membuat satu brooch bentuk bunga.
|
Kriteria Kejayaan:
1. Murid mengetahui peralatan atau alat yang diperlukan untuk membuat brooch bentuk bunga.
2. Murid mengetahui cara mengunting dan memotong kain felt.
3. Murid dapat mengam brooch bentuk bunga.
4. Murid dapat menghias brooch menggunakan beberapa akesesori.
| |
Key Concepts/ Key Vocabulary:
Konsep / Perbendahaaan Kata Utama:
Kain felt-sejenis kain yang digunakan dalam aktiviti membuat kraftangan
|
Resources:
Sumber: VIDEO youtube, SMARTPHONE, SPEAKER
|
Lesson Outline/ Rangka Pengajaran
|
Impact/ Reflection
Impak/ Refleksi
| ||
Starter/ Set Induksi
• aktiviti untuk menarik minat murid (Set Induksi)
• memaklumkan kepada murid tentang objektif pembelajaran
• ingatan terhadap pembelajaran terdahulu
|
STARTER : Share and Turn
1. Guru mengucapkan salam dan membuat sedikit gurauan.
2. Guru bertanya khabar tentang murid.
3. Guru meminta murid membuka sampul surat
4. Murid diberitahu tentang objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan.
5.Guru bertanya kepada murid sama ada faham atau tidak (show your view)
| ||
Main Activities/ Aktiviti Utama
• kandungan pembelajaran
• contoh dan tunjuk cara
• peluang membuat latihan
• bimbingan dan maklum balas berterusan
• bagi pelbagai gaya pembelajaran
• cabaran bersesuaian untuk semua murid
• peluang untuk belajar secara kolaboratif
• bimbingan dan maklum balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL)
|
One -Two -Group
1. Guru terlebih dahulu membuat pembahagian kumpulan iaitu secara berpasangan (mengikut keupayaan murid berdasarkan penilaian sebelum ini)
2.Guru menerangkan dengan jelas cara membuat brooch berbentuk bunga.(tayangan video/modul)
3. Menggunakan mini whiteboard tiap kumpulan diminta menyenaraikan peralatan yang digunakan untuk membuat brooch bunga dalam masa 1 minit .
(VAK AUDITORI -MENDENGAR ARAHAN)
4.Tiap kumpulan diminta seorang wakil untuk membentangkan.
| ||
5. Murid menjalankan aktiviti membuat brooch berbentuk bunga:(VAK :KINESTETIK:)
l penyediaan peralatan
l melukis atau menekap bentuk bulat menggunakan acuan.
l mengunting
l mengam
l menghias menggunakan aksesori seperti manik ,butang dan lain-lain.
6. Murid yang lemah dibimbing murid memotong kain felt berbentuk bulat .Murid aras sederhana dibimbing dengan kemahiran membuat brooch.
(Pembezaan :content)
| |||
Plenary/ Penutup
Refleksi: kajian dan penilaian pembelajaran
Akan datang: kenal pasti langkah-langkah seterusnya Aktiviti penutup |
C/L: Pembentangan Hasil Sendiri
1. Setiap kumpulan diminta membentangkan hasil mereka.Murid yang lain membuat penilaian pada hasil kerja kawan mereka (Lihat-Fikir-Komen)
2. Guru memberikan pujian dan hadiah sebagai token kepada murid yang dapat menyiapkan brooch
3. Guru memberi ulasan terhadap kemampuan dan kreativiti murid.
4.Murid faham cara membuat keychain dan aktiviti ini merupakan salah satu cara untuk menjalankan perniagaan kraftangan.
| ||
Students to follow-up
Tindakan susulan murid
|
Remedial / Pemulihan
Murid yang lemah digandingkan dengan murid yang lebih pandai.
|
Reinforcement
Pengukuhan
Kuiz di akhir PdPc.
Murid yang lebih trampil membimbing rakan yang lemah.
|
Enrichment
Pengayaan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!