SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Asas Kepada Perdagangan 1.Keperluan dan kehendak manuasia a.Maksud keperluan b.Maksud kehendak c.Hieraki keperluan Maslow. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud a. keperluan b. Kehendak 2.Membezakan keperluan dan kehendak Aras 2 1.Menjelaskan keutamaan keperluan berbanding kehendak Aras 1 melakar hierarki keperluan Maslow. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Menyedari semua orang ada kehendak dan keperluannya. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Para murid menyenaraikan contoh keperluan dan kehendak. 2. Penerangan boleh menggunakan model Hierarki Keperluan Maslow. 3. Menyenaraikan contoh pengeluaran bersifat barang dan perkhidmatan. 4. Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Asas Kepada Perdagangan(Pengeluaran) a.Maksud pengeluaran b.Jenis-jenis pengeluaran c.Cabang-cabang pengeluaran |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud pengeluaran 2.Mengenal pasti cabang-cabang pengeluaran. Aras 2 1.Mentafsir bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menyenarai |
Nilai | Menyedari bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran. |
BBM | 3. Carta 4. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Menyenaraikan aktiviti perniagaan berkait dengan cabang-cabang pengeluaran. 2.Mengkaji beberapa kegiatan pengeluaran. 3.Aktiviti di dalam kumpulan 4. Latihan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran) a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan b.Usahawan dan peniaga c. Peranan usahawan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud factor-faktor pengeluaran. Aras 2 1.Menjelaskan peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara. |
Kemahiran Berfikir | Mengkaji dan menyenaraikan |
Nilai | Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | Kajian kes: Profil usahawan tempatan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran) a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan b.Usahawan dan peniaga c. Peranan usahawan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud factor-faktor pengeluaran. Aras 2 1.Menjelaskan peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara. |
Kemahiran Berfikir | Mengkaji dan menyenaraikan |
Nilai | Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | Kajian kes: Profil usahawan tempatan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Asas Kepada Perdagangan( Pengkhususan ) a.Maksud pengkhususan b.Usahawan dan peniaga c.Kesan pengkhususan dalam pengeluaran. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud pengkhususan. 2.Mengenalpasti bentuk-bentuk pengkhususan Aras 2 1.Menjelaskan kesan pengkhususan dalam pengeluaran. |
Kemahiran Berfikir | Mengkaji dan menyenaraikan |
Nilai | Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | Kajian kes:Pilih situasi sebenar yang melibatkan pengkhususan kerja dan perniagaan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Asas Kepada Perdagangan( Sistem Barter) a.Maksud sistem barter b.Kelemahan sistem barter |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud sistem barter. Aras 2 1. Menghuraikan kelemahan sistem barter. |
Kemahiran Berfikir | Mengkaji dan menyenaraikan |
Nilai | Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | Simulasi system barter. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Unsur Perdagangan.(Perdagangan) a.Maksud perdagangan b.Maksud perniagaan c.Bantuan perniagaan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menerangkan maksud perdagangan dan perniagaan. 2. Menerangkan jenis bantuan perniagaan. 3.Mengelaskan fungsi-fungsi bantuan perniagaan. Aras 2 1.Menghuraikan kepentingan bantuan perniagaan kepada perniagaan. Aras 3 1.Membina carta aliran unsur-unsur perdagangan. |
Kemahiran Berfikir | Mengkaji dan menyenaraikan |
Nilai | Kejayaan sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Menyediakan carta aliran unsur-unsur perdagangan. 2. Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks. 3. Latihan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Unsur Perdagangan (Kaitan pengeluaran perdagangan dan perniagaan.) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menjelaskan dengan contoh hubungkait pengeluaran,perdagangan dan perniagaan. |
Kemahiran Berfikir | Mengkaji dan menyenaraikan |
Nilai | Kejayaan sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Menyediakan carta aliran unsur-unsur perdagangan. 2. Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks. 3. Latihan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan dalam negeri dan maksud perniaagaan dalam negeri) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menerangkan maksud perniagaan dalam negeri . |
Kemahiran Berfikir | Melengkapkan carta aliran saluran agihan. |
Nilai | Bersungguh-sungguh. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Menerangkan maksud perniagaan dalam negeri. 2. Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks. 3. Latihan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Saluran Agihan-Jenis-jenis saluran agihan.) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menjelaskan bentuk-bentuk saluran agihan. Aras 2 1.Memilih saluran agihan yang sesuai dalam memasarkan barangan. |
Kemahiran Berfikir | Kajian tentang pengendalian sebuah kedai runcit. |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Menerangkan maksud saluran agihan. 2. Menerangkan jenis-jenis saluran agihan. 3. Membuat nota |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan runcit) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Mengenalpasti fungsi peruncit. |
Kemahiran Berfikir | Kajian tentang pengendalian sebuah kedai runcit. |
Nilai | Sabar |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Menerangkan fungsi peruncit 2. Menerangkan jenis-jenis perniagaan runcit. 3. Membuat nota |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Bentuk-bentuk lain peruncitan ) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan. |
Kemahiran Berfikir | Mentafsir |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Melayari internet untuk mendapatkan laman web syarikat perniagaan yang terlibat dalam E-dagang. 2. Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan. 3. Membuat nota |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan Borong) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Mengenalpasti fungsi pemborong. |
Kemahiran Berfikir | Mentafsir dan mengenalpasti |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Kajian untuk mengenalpasti barang-barang yang diperniagakan melalui pemborong. 2. Membuat nota. 3. Menyediakan carta aliran barang daripada pengeluar kepada pengguna. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong) -Pemborong berfungsi penuh. -pemborong berfungsi terhad -Ejen dan broker. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong. 2.Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong. |
Kemahiran Berfikir | Menjelaskan dan mengenalpasti |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Menjana idea bagaimana pemborong mengawal aliran barang dalam sesuatu kawasan. 2. Membuat nota. 3. Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong) -Pemborong berfungsi penuh. -pemborong berfungsi terhad -Ejen dan broker. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menjelaskan melalui contoh jenis-jenis pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad. 2.Menghuraikan cirri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad. |
Kemahiran Berfikir | Menjelaskan dan menghuraikan. |
Nilai | Bersemangat |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Menghuraikan aktiviti ejen dan broker. 2. Membuat nota. 3. Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Pengambilan fungsi pemborong) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Mengenalpasti jenis-jenis perniagaan yang boleh mengambil alih fungsi pemborong. 2.Mengkritik peranan pemborong. |
Kemahiran Berfikir | Menjelaskan dan menghuraikan. |
Nilai | Bersemangat |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Menyenaraikan jenis barang yang pengguna dan peruncit mendapat terus daripada pengeluar. 2. Membuat nota. 3. Membuat latihan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyenaraikan jenis-jenis dokumen . |
Kemahiran Berfikir | Menjelaskan dan menghuraikan. |
Nilai | Pentingnya menggunakan dokumen. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Mengisi dan melengkapkan dokumen-dokumen perniagaan dalam negeri. 2. Membuat nota. 3. Membuat latihan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri. -Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Mengenalpasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri. |
Kemahiran Berfikir | Menjelaskan dan menghuraikan. |
Nilai | Jujur |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Melakar dokumen perniagaan dalam negeri. 2. Membuat nota. 3. Membuat latihan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri. -Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Mengenalpasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri. |
Kemahiran Berfikir | Menjelaskan dan menghuraikan. |
Nilai | Jujur |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Menghasilkan folio dokumen perniagaan. 2. Membuat nota. 3. Membuat latihan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan tunai). |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud jualan tunai. 2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai. Aras 2 1.Menjelaskan contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan. |
Kemahiran Berfikir | Simulasi |
Nilai | Sabar |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Simulasi urusan jual beli bersesuaian dengan produk. 2. Membuat nota. 3. Membuat latihan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan tunai). |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud jualan tunai. 2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai. Aras 2 1.Menjelaskan contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan. |
Kemahiran Berfikir | Simulasi |
Nilai | Sabar |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Buku skrap tentang produk dan kaedah jualan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Kredit) -Maksud jualan kredit -Jenis-jenis jualan kredit |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud jualan kredit. Aras 2 1.Mengira faedah sewa beli,harga tokokan,margin harga dan amaun bayaran ansuran. 2.Menjelaskan dengan contoh kaedah jualan kredit yang diamalkan. 3.Menghuraikan perbezaan kaedah sewa beli bayaran tertunda. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Sabar |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Buku skrap tentang produk dan kaedah jualan 2. Merancang jualan 3. Simulasi melayan pelanggan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Kelebihan dan kekurangan jualan kredit) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1. Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan jualan kredit. 2. Menghuraikan perbezaan kaedah jualan kredit. 3. Membuat keputusan yang rasional semasa memilih kaedah jualan prabayar. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Sabar |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja 3. Internet |
Aktiviti | 1. Menyenaraikan kelebihan dan kekurangan jualan kredit. 2. Menghuraikan perbezaan kaedah jualan kredit. 3. Membuat nota. 4. Latihan |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Prabayar) -Maksud jualan prabayar -Kelebihan dan kekurangan jualan prabayar. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud jualan prabayar. 2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan prabayar. 3.Menjelaskan contoh kaedah jualan prabayar |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Sabar |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja 3.Internet |
Aktiviti | 1. Menyatakan maksud jualan prabayar 2. Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan prabayar. 3. Penerangan kaedah jualan prabayar. 4. Membuat latihan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Konsainan) -Maksud jualan konsainan -Kelebihan dan kekurangan jualan konsainan. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud jualan konsainan. 2.Menjelaskan dengan contoh kaedah jualan konsainan. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Sabar |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja 3.Internet |
Aktiviti | 1. Menyatakan maksud jualan konsainan. 2. Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan dengan jenis jualan lain. 3. Simulasi urusan jual beli bersesuaian dengan produk. 4. Membuat latihan. |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Antarabangsa -Maksud perniagaan antarabangsa. -Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menyatakan maksud perniagaan antarabangsa. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Bertanggungjawab |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja 3.Internet |
Aktiviti | 1. Menyatakan maksud perniagaan antarabangsa. 2. Membuat nota 3. Membuat latihan. 4. Aktiviti dalam kumpulan |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Antarabangsa -Maksud perniagaan antarabangsa. -Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menghuraikan perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja 3.Internet |
Aktiviti | 1. Guru membuat perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa. 2. Membuat nota 3. Membuat latihan. 4. Aktiviti dalam kumpulan |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Antarabangsa -Kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan Negara. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menghuraikan kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan negara. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja 3.Internet |
Aktiviti | 1. Guru menjelaskan kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan Negara. 2. Membuat nota 3. Membuat latihan. 4. Aktiviti dalam kumpulan |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Antarabangsa -Perniagaan import,eksport dan entreport |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja 3.Internet |
Aktiviti | 1. Guru menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport. 2. Membuat nota 3. Membuat latihan. 4. Aktiviti dalam kumpulan |
Refleksi | |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Perdagangan |
Kelas | PPKI 7 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perniagaan Antarabangsa -Prosedur import dan eksport |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : Aras 1 1.Menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport. |
Kemahiran Berfikir | Menghurai dan menjelaskan. |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja 3.Internet |
Aktiviti | 1. Guru menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport. 2. Membuat nota 3. Membuat latihan. 4. Aktiviti dalam kumpulan |
Refleksi | |
thank... a lot.
BalasPadam