SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | |
| Masa | |
| Tajuk | Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
|
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur. |
| BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1. Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2. Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid. 3. Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat. 4. Membuat nota. |
| Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | |
| Masa | |
| Tajuk | Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Memperkenalkan dan mengukuhkan prinsip dan konsep sejarah tempatan. |
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur. |
| BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid. 3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat. 4.Membuat nota. |
| Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | |
| Masa | |
| Tajuk | Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul. |
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur. |
| BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid. 3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat. 4.Membuat nota. |
| Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | Jan 2011 |
| Masa | |
| Tajuk | Pendudukan Jepun Di Negara Kita. a-Kebangkitan Jepun b-Sebab perluasan kuasa Jepun c-Kemaraan tentera Jepun menguasai Tanah Melayu. |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita. 2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun. 3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun. |
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Rela berkorban nyawa demi mempertahankan tanah air. Berhati-hati terhadap propaganda dari luar. |
| BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta. 2.Guru bersama-sama dengan murid membincangkan factor kedatangan Jepun ke negara kita. 3.Merumuskan faktor kejayaan Jepun. 4.Latihan |
| Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | Jan 2011 |
| Masa | |
| Tajuk | Pendudukan Jepun Di Negara Kita. d-Dasar pemerintahan Jepun di Tanah Melayu e- Reaksi Penduduk. |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita. 2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun. 3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun. |
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Bangsa kita berkebolehan jika diberi peluang . Satu negara,satu bangsa ,satu cita-cita. |
| BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta. 2.Guru bersama-sama dengan menghuraikan kesan pemerintahan tentera Jepun. 3.Menyenaraikan iktibar daripada pendudukan Jepun. 4.Latihan |
| Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | |
| Masa | |
| Tajuk | Pendudukan Jepun di Negara Kita. |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul. |
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Berusaha bersungguh-sungguh. |
| BBM | 1.Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1.Latihan Objektif berkaitan dengan pendudukan Jepun di Negara kita. 2.Latihan berstruktur. 3.Perbincangan jawapan bersama murid-murid |
| Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | |
| Masa | |
| Tajuk | Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan keadaan di Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun. 2.Menjelaskan tujuan penubuhan Malayan Union. 3. Menyenaraikan cirri-ciri utama perlembagaan Malayan Union. |
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Berwaspada dalam setiap tindakan. Kepimpinan berkesan. |
| BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbincangan keadaan Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun. 3.Guru menjelaskan juga tujuan Malayan Union. 4.Membuat nota. 5.Latihan |
| Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
| Mata Pelajaran | Sejarah |
| Kelas | PPKI 8 |
| Hari | |
| Tarikh | |
| Masa | |
| Tajuk | Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu -Reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union. -Tujuan penubuhan UMNO. -Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu. |
| Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union. 2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO. 3.Menjelaskan sebab penubuhan Persekutuan Tanah Melayu. |
| Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
| Nilai | Menghargai jasa dan perjuangan pemimpin negara. |
| BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
| Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid cara penentangan terhadap Malayan Union. 2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO. 3.Nota ringkas 4.Latihan |
| Refleksi | |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!