SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (contengan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Ketrampilan diri |
BBM | 1. Pensel 2. Pensel warna 3. Warna air 4. Berus lukisan 5. Kertas mahjong/kertas 6. lukisan |
Aktiviti | 1. Guru menunjukkan murid beberapa contoh contengan seperti -Contengan bebas di dinding -Contengan bebas di atas kertas. 2. Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid. 3. Guru meminta murid melakukan contengan bebas. 4. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (Pergerakan jari-jemari secara bebas) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengawal pergerakan motor halus. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Bersungguh-sungguh |
BBM | 1.Plastesin 2.Doh 3.Kertas terpakai seperti suratkhabar 4.Gunting 5.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Mengoyak -Meramas -Menguli -Mengetel -Mengunting 2. Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (Pergerakan secara terkawal) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengawal pergerakan motor halus. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Teliti |
BBM | 1.Pensil 2.Kad-kad bentuk 3.Kertas terpakai seperti suratkhabar 4.Gunting 5.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Mengoyak -Melakar -Menekap -Mengunting i) Mengikut bentuk yang disediakan oleh guru. ii) Mengikut bentuk yang disediakan oleh murid. 2. Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (Aktiviti-Aktiviti Melukis) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menguasai kemahiran melukis. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Teliti |
BBM | 1.Pensil 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Gunting/gam 5.Kertas warna |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti melukis tanpa alatan. seperti -Melukis di udara -Melukis di atas pasir -Melukis di atas meja 2. Guru memperkenalkan alatan seni lukis serta fungsi alatan seni lukis. 3. Guru menunjukkan penggunaan alatan seni lukis dan minta murid melakr gambar dan mewarna gambar. 4. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Melukis menggunakan unsur seni) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Melukis menggunakan unsure seni. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Rajin |
BBM | 1.Pensil 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Gunting/gam 5.Kertas warna |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti meluki seperti -Melukis menggunakan pelbagai jenis garisan seperti garisan tebal,nipis,pendek dan panjang. -Melukis untuk menunjukkan berbagai jenis ruang seperti luas,sempit,dekat dan jauh. -Mewarna lukisan dengan pelbagai jenis warna seperti warna asas dan warna sekunder. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Melukis menggunakan unsur seni. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berhati-hati |
BBM | 1.Pensil 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Gunting/gam 5.Kertas warna |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Lukisan menggunakan warna dan mengedarkan kepada murid kertas lukisan yang mempunyai gambar untuk diwarnakan. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Melukis menggunakan unsur seni. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Sayur-sayuran/Buah-buahan 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Capan menggunakan bahan seperti sayuran dan buah-buahan. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menggunakan berus gigi untuk membuat pecikan |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Berus gigi 2.Warna air 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Pecikan menggunakan berus gigi. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menggunakan lilin untuk membuat resis. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Berus gigi 2.Warna air 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -resis menggunakan titisan lilin. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membuat kolaj menggunakan tampalan kertas warna atau bahan terbuang. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1Majalah atau suratkhabar 2.Gam 3.Gunting 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Membuat kolaj menggunakan kertas warna,suratkhabar atau majalah. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membuat stensilan menggunakan kad yang ditebuk corak atau gambar. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Kad bergambar yang ditebuk 2.Gam 3.Gunting 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Membuat stensilan menggunakan kad yang ditebuk corak atau gambar. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Warna-warna asas) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengenal ,membezakan dan menggunakan warna dengan betul. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Hormat-menghormati |
BBM | 1.Kad warna,warna air, pensel warna,krayon, 2.Poster gambar alam semulajadi 3.Pensel,berus warna yang bersesuaian. 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru memperkenalkan warna-warna asas iaitu merah,biru dan kuning. -Menyesuaikan gambar dengan kad warna yang sesuai. -Mewarnakan gambar dengan warna asas yang sesuai. 2. Guru menyuruh murid mewarna di atas kertas lukisan. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
| |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!