SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
(contengan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Ketrampilan
diri
|
BBM
|
1. Pensel
2. Pensel warna
3. Warna air
4. Berus lukisan
5. Kertas mahjong/kertas
6. lukisan
|
Aktiviti
|
1. Guru
menunjukkan murid beberapa contoh contengan seperti
-Contengan
bebas di dinding
-Contengan
bebas di atas kertas.
2.
Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid.
3.
Guru meminta murid melakukan contengan bebas.
4.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
5.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
(Pergerakan jari-jemari secara bebas)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Mengawal
pergerakan motor halus.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Bersungguh-sungguh
|
BBM
|
1.Plastesin
2.Doh
3.Kertas
terpakai seperti suratkhabar
4.Gunting
5.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-Mengoyak
-Meramas
-Menguli
-Mengetel
-Mengunting
2.
Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
(Pergerakan secara terkawal)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Mengawal
pergerakan motor halus.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Teliti
|
BBM
|
1.Pensil
2.Kad-kad
bentuk
3.Kertas
terpakai seperti suratkhabar
4.Gunting
5.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-Mengoyak
-Melakar
-Menekap
-Mengunting
i)
Mengikut bentuk yang disediakan oleh guru.
ii) Mengikut
bentuk yang disediakan oleh murid.
2.
Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
(Aktiviti-Aktiviti Melukis)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menguasai
kemahiran melukis.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Teliti
|
BBM
|
1.Pensil
2.Krayon
3.Berus
warna pelbagai saiz
4.Gunting/gam
5.Kertas
warna
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti melukis tanpa alatan. seperti
-Melukis
di udara
-Melukis
di atas pasir
-Melukis
di atas meja
2.
Guru memperkenalkan alatan seni lukis serta fungsi alatan seni lukis.
3.
Guru menunjukkan penggunaan alatan seni lukis dan minta murid melakr gambar
dan mewarna gambar.
4.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Melukis menggunakan unsur seni)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Melukis
menggunakan unsure seni.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
1.Pensil
2.Krayon
3.Berus
warna pelbagai saiz
4.Gunting/gam
5.Kertas
warna
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti meluki seperti
-Melukis
menggunakan pelbagai jenis garisan seperti garisan tebal,nipis,pendek dan
panjang.
-Melukis
untuk menunjukkan berbagai jenis ruang seperti luas,sempit,dekat dan jauh.
-Mewarna
lukisan dengan pelbagai jenis warna seperti warna asas dan warna sekunder.
2.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Penggunaan pelbagai media dan teknik)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Melukis
menggunakan unsur seni.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berhati-hati
|
BBM
|
1.Pensil
2.Krayon
3.Berus
warna pelbagai saiz
4.Gunting/gam
5.Kertas
warna
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-Lukisan
menggunakan warna dan mengedarkan kepada murid kertas lukisan yang mempunyai
gambar untuk diwarnakan.
2.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Penggunaan pelbagai media dan teknik)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Melukis
menggunakan unsur seni.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Saling
bekerjasama
|
BBM
|
1.Sayur-sayuran/Buah-buahan
2.Krayon
3.Berus
warna pelbagai saiz
4.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-Capan
menggunakan bahan seperti sayuran dan buah-buahan.
2.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Penggunaan pelbagai media dan teknik)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menggunakan
berus gigi untuk membuat pecikan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Saling
bekerjasama
|
BBM
|
1.Berus
gigi
2.Warna
air
3.Berus
warna pelbagai saiz
4.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-Pecikan
menggunakan berus gigi.
2.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Penggunaan pelbagai media dan teknik)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menggunakan
lilin untuk membuat resis.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Saling
bekerjasama
|
BBM
|
1.Berus
gigi
2.Warna
air
3.Berus
warna pelbagai saiz
4.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-resis
menggunakan titisan lilin.
2.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2012
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Penggunaan pelbagai media dan teknik)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membuat
kolaj menggunakan tampalan kertas warna atau bahan terbuang.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Saling
bekerjasama
|
BBM
|
1Majalah
atau suratkhabar
2.Gam
3.Gunting
4.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-Membuat
kolaj menggunakan kertas warna,suratkhabar atau majalah.
2.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Penggunaan pelbagai media dan teknik)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membuat
stensilan menggunakan kad yang ditebuk corak atau gambar.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Saling
bekerjasama
|
BBM
|
1.Kad
bergambar yang ditebuk
2.Gam
3.Gunting
4.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti
-Membuat
stensilan menggunakan kad yang ditebuk corak atau gambar.
2.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Melukis
( Warna-warna asas)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Mengenal
,membezakan dan menggunakan warna dengan betul.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat-menghormati
|
BBM
|
1.Kad
warna,warna air, pensel warna,krayon,
2.Poster
gambar alam semulajadi
3.Pensel,berus
warna yang bersesuaian.
4.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Guru memperkenalkan warna-warna asas iaitu merah,biru dan kuning.
-Menyesuaikan
gambar dengan kad warna yang sesuai.
-Mewarnakan
gambar dengan warna asas yang sesuai.
2.
Guru menyuruh murid mewarna di atas kertas lukisan.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
3..
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengambar (Mengambar melibatkan unsur garisan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Mengambar
gambar burung melibatkan unsure garisan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berhati-hati
|
BBM
|
1.Pen/Pensil
2B
2.Poster
gambar burung
|
Aktiviti
|
1.
Kenalpasti kedudukan garisan yang dapat menghasilkan tona pada sesuatu
bentuk.
2.
Guru menyuruh murid membuat garisan yang rapat kerana akan menghasilkan tona
yang lebih gelap.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengenal Kraf Tradisional (Membuat Anyaman Siku Keluang)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
anyaman mudah
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1.Kertas
warna
2.Kertas
lukisan
3.Pembaris/gunting
|
Aktiviti
|
1.
Gunting tapak anyaman dan kertas anyaman untuk menghasilkan bahan-bahan
anyaman siku keluang.
2.
Mengetahui bentuk asas anyaman siku keluang.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membuat corak dan rekaan (Membuat binaan mudah)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membuat
binaan mudah
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1.Warna
air
2.Kertas
lukisan
3.Krayon
|
Aktiviti
|
1.
kenali pelbagai corak yang terdapat pada baju sukan contohnya corak geometri.
2.
Menghasilkan corak pada baju sukan yang telah disediakan dan menggunakan
pelbagai teknik untuk mencorak.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Menggambar (Menghasilkan susunan gambar secara mozek)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
susunan gambar secara mozek.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1.Gambar
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
|
Aktiviti
|
1.
Pilih gambar yang sesuai daripada majalah atau surat khabar lama.
2.
Gunting gambar tersebut mengikut idea murid.Kemudian gamkan pada kertas
lukisan.Pastikan keratin yang digam tidak bercantum antara satu dengan yang
lain.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan corak menggunakan beras
berwarna.)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
corak menggunakan beras berwarna
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1.Warna
air
2.Kertas
lukisan
3.Gam
4.Beras
|
Aktiviti
|
1.
Warnai beras dengan pelbagai warna yang menarik.(sediakan di rumah)
2.
Lakarkan corak pada kertas lukisan.Lekatkan beras berwarna tadi pada bahagian
corak lakaran.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
dimanakah mereka melihat hasil seni ini.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan wau hiasan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
wau hiasan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Kertas
warna
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
|
Aktiviti
|
1.
corak wau dihasilkan melalui lipatan dan guntingan Lipat kertas warna dan
guntingkan untuk menghasilkan corak persamaan.
2.
Tampalkan kertas warna yang berbeza sebagai latarnya untuk mendapatkan
warna yang berbeza.Tampal corak pada lakaran wau.Hias dengan benang di
bahagian kiri dan di bahagian kanan wau.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
dimanakah mereka melihat hasil seni ini.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membentuk dan Membuat Binaan (Menghasilkan Topeng)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
topeng
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
1.Kertas
warna /surat khabar lama
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting/benang
|
Aktiviti
|
1.
Kumpulkan gambar wajah-wajah manusia.Gunting bahagian mata, hidung dan
mulut.
2.
Warnakan lakaran wajah tersebut.Gamnkan bahagian-bahagian mata ,hidung dan
mulut yang anda pilih.Hiaskan topeng dengan benang bulu.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
dimanakah mereka melihat hasil seni ini.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengambar (Menghasilkan Poster)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
gambar berdasarkan tema yang diberikan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Warna
air
2.Kertas
lukisan
3.Pensil
|
Aktiviti
|
1.
Fahami tema yang diberikan .Berbincang bersama rakan anda untuk menghasilkan
gambar yang sesuai.Lakarkan gambar berdasarkan tema.
2.
Warnakan kertas lukisan yang dihasilkan menggunakan krayon.Kemudian
warnai latar belakang menggunakan warna air.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
kenapa memilih lakaran tersebut.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membuat corak dan rekaan (Menghasilkan corak cetakan benang)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
penanda buku sekolah
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Kerja
sama
|
BBM
|
1.Warna
air
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
4.Benang
bulu
|
Aktiviti
|
1.Pilihlah
benang yang bersaiz agak besar.Warnai bahagian latar pada kertas lukisan
menggunak span.
2.
Celupkan gumpalan benang dalam warna air,dan pastikan tidak terlalu basah.
Lakukan cetakan berulang dengan warna yang menarik.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
dimanakah mereka melihat hasil seni ini.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan Anyamam Ikan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
gambar melalui hasil anyaman.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Kasih
Sayang
|
BBM
|
1.Kertas
warna
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
|
Aktiviti
|
1.
Hasilkan satu bentuk anyaman mudah.
2.
Gunting kertas warna seperti bentuk ikan.Gamkan kertas warna yang telah
digunting tadi pada kertas anyaman.Kemudian lakukan kemasan.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
dimanakah mereka melihat hasil seni ini.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membentuk dan Membuat Binaan. (Membina Sampul Surat)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membina
sampul surat.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Menjaga
adab sopan
|
BBM
|
1.Warna
air
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
|
Aktiviti
|
1.
Kumpulkan bahan daripada surat khabar lama.
2.
Hasilkan corak tiupan atau cetakan pada lakaran sampul surat.Tampalkan gambar
yang dipilih tadi pada sampul surat.Gunting lakaran sampul surat dan
warnakan.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
dimanakah mereka melihat hasil seni ini.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Menggambar. (Menggambar bentuk positif dan negatif)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
gambar positif dan negatif.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Kertas
warna
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
4.Putik
kapas dan gambar.
|
Aktiviti
|
1.
Pilih gambar yang sesuai daripada surat khabar lama. Hasilkan dua lakaran
luar menggunakan gambar yang digunting.
2.
Hasilkan cetakan titik menggunakan putik kapas secara positif dan negatif
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan kuda kepang.)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
kuda kepang menggunakan teknik kolaj.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
1.Benang
bulu
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
4.Kertas
suratkhabar.
|
Aktiviti
|
1.
Kenal pasti bahan-bahan untuk dijadikan kolaj pada kuda kepang.Hiaskan lakaran
kuda kepang.
2.
lakukan kemasan dan guntingkan hasilan anda untuk dijadikan mobail.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid di
negeri manakah tarian kuda kepang ini biasanya diadakan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membentuk dan membuat Binaan. (Membina topi hari kemerdekaan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membina
topi hari kemerdekaan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep/menggambar
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Krayon
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
|
Aktiviti
|
1.
Warnai lakaran topi berdasarkan corak Jalur Gemilang.
2.
Potong bahagian lakaran garisan putus-putus.Lakukan kemasan pada topi ini
agar kelihatan lebih menarik.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2014
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Menggambar. (Menggambar Kelas Seni)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
gambar kelas seni.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep/membuat binaan
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Warna
pensel/krayon
2.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Fahami situasi gambar objek utama.Kemudian bincangkan bersama
rakanuntuk menghasilkan lakaran latar.
2.
Hasilkan lakaran latar yang sesuai dengan objek utama dan warnakan gambar
dengan kemas mengikut kesesuaian.
3.
Guru
memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid
berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membentuk dan membuat Binaan(Menghasilkan bendera)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
bendera.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Perpaduan
|
BBM
|
1.Kertas
warna
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
4.Tali.
|
Aktiviti
|
1.
Kenali warna bendera negeri-negeri di Malaysia
2.
Warnai bendera negeri-negeri di Malaysiadan gunting dengan cermat.Lekatkan
bendera yang telah digunting pada tali .Hiasi di sudut kelas.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid di
manakh keratin bendera ini sesuai diletakkan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Menggambar. (Menghasilkan corak garisan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
corak garisan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Gigih
|
BBM
|
1.Warna
air/Krayon
2.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
lakar corak garisan di tengah kertas lukisan.Hasilkan pelbagai garisan
ciptaan anda.
2.
Warnakan latar keseluruhan kertas lukisan menggunakan warna air yang lebih
gelap.Kemudian lakukan kemasan.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir kenapa warna air dan warna krayon tidak bercampur.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membuat corak dan Rekaan ( Mencorak Kertas Hadiah)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
corak menggunakan teknik celupan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Kertas
tisu
2.Kertas
lukisan
3.Gam/gunting
4.Warna
air
|
Aktiviti
|
1.
Kertas tisu lebih cepat menyerap warna sesuai digunakan untuk teknik celupan.
2.
lipat kertas tisu dan celup kertas tisu dengan pelbagai warna.Buka lipatan
dan hamparkan pada kertas lukisan .Lipat kertas lukisan dan tekan dengan
kuat.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Menggambar. (Menggambar bentuk sayur-sayuran)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
imej sayur-sayuran.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep/menggambar
|
Nilai
|
Tolak
Ansur
|
BBM
|
1.Pensil
warna/krayon
2.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Hasilkan lakaran asas bentuk sayur-sayuran kegemaran anda ,serta tentukan
arah cahaya.
2.
Warnai bahagian yang cerah dahulu dan diikuti dengan warna gelap di bahagian
yang terlindung dari sinar matahari. Kemudian terhasillah bentuk
sayur-sayuran yang menarik.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Menggambar. (Menggambar bentuk batu)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
imej serangga daripada lakaran bentuk batu.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep/menggambar
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Pensil
warna /krayon
2.Kertas
lukisan
|
Aktiviti
|
1.
Pilih batu yang sesuai dan ceritakan bentuk batu tersebut. Lakarkan gambar
serangga yang sesuai daripada bentuk batu tersebut.
2.
Lukis bentuk batu kemudian warnakan.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir dimanakah murid menjumpai batu tersebut.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membentuk dan Membuat binaan (Mencorak Telur hiasan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membuat
corak pada kulit telur
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep/membentuk dan membuat binaan
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Kelompang
telur
2.Pen
marker
|
Aktiviti
|
1.
Tebuk telur di bahagian atas telur untuk mengeluarkan isi telur.Tiup pada
bahagian yang di tebuk.
2.
Hasilkan pelbagai corak garisan pada bahagian kulit telur
tersebut.pastikan ianya menarik.Gunakan pelbagai warna corak yang menarik.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 4
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membentuk dan Membuat binaan (Menghasilkan penanda buku)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
penanda buku.
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep/membentuk dan membuat binaan
|
Nilai
|
Jujur
|
BBM
|
1.Kertas
warna
2.Hasil
anyaman,
3.Benang
bulu
4.Gunting
dan Gam
|
Aktiviti
|
1.
Gunting kertas warna untuk membentuk kertas penanda buku.
2.
Gunting dan tampalkan hasil anyaman pada kertas penanda buku.Hiaskan penanda
buku tersebut dengan pelbagai corak kolaj . Ikatkan pada bahagian hujung
penanda buku tersebut dengan benang bulu yang berjumbai-jumbai.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Seni
|
Kelas
|
PPKI 3
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Membentuk dan Membuat binaan (Menghasilkan kad ucapan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menghasilkan
kad ucapan
|
Kemahiran Berfikir
|
Memahami
konsep/membentuk dan membuat binaan
|
Nilai
|
Bersungguh-sungguh
|
BBM
|
1.Hasil
lukisan,
2.Dua
kepingan kertas kotak
3.
Pelbagai hiasan
4. gam
dan gunting
|
Aktiviti
|
1.
Gunting hasilan lukisan sama saiz dengan kepingan kertas kotak.
2.
Lipat kertas lukisan kepada tiga bahagian sama saiz dengan kepingan kertas
kotak.Tampal dan hias kad ucapan supaya kelihatan menarik.Lihat hasilnya dan
memberikan kepada guru yang murid suka.
3.
Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta
murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas.
4.
Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama
dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid
bentuk gambar yang manakah yang murid suka.
|
Refleksi
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!