hanya satu yang saya minta jika anda beragama islam sedekahkan fatihah untuk arwah ayah saya Mohamed bin Omar.
(BERMASALAH PEMBELAJARAN)
Sekolah Menengah Kebangsaan Kampong Jawa
KERTAS CADANGAN
MURID BERKEPERLUAN KHAS
TARIKH : 4/ 1 – 25/11/2016
PROGRAM TRANSISI KE KERJAYA
PROGRAM PENDIDIKANKHAS INTEGRASI
(BERMASALAH PEMBELAJARAN)
1.0 PENGENALAN
Jika diberi ikan, ikan itu akan habis selepas dimakan tetapi jika diberi pancing maka ia
Jika diberi ikan, ikan itu akan habis selepas dimakan tetapi jika diberi pancing maka ia
akan memberi
manfaat seumur hidup.Berpegang kepada kata pujangga itu, PPKI(BP)
SMK Kg Jawa mewujudkan program latihan transisi kerjaya bagi membantu
pelajar
daripada golongan orang kurang upaya (OKU) berdikari dan
memiliki pekerjaan sendiri.
Program
Transisi Pendidikan Khas adalah satu program kemahiran yang ditawarkan
kepada pelajar
Pendidikan Khas Sekolah Menengah Kg Jawa,Klang ,Selangor.Program
Transisi
ini juga sebagai pelengkap kepada pendemokrasian pendidikan kepada pelajar
Pendidikan
khas. Adalah diharapkan dengan mengikuti program ini pelajar Pendidikan
Khas
akan lebih bersedia dan dapat menggunakan kemahiran mengharungi hidup di
masa
depan sebagai salah satu punca pendapatan.
Program
transisi sekolah ke kerjaya bagi murid BPKMP dibentuk berasaskan dengan latihan
vokasional di sekolah menengah teknik dan vokasional dan dirancang dengan lebih
spesifik kerana mengambil kira keupayaan dan kebolehan individu berkeperluan
khas (Hamdan, 2003). Terdapat lima perkara yang menjadi kunci kejayaan dan
amalan transisi ke arah kerjaya murid berkeperluan khas (MBK) iaitu sekolah, kesediaan
pengalaman kerja, perkembangan kedewasaan dan kepimpinan, penglibatan ibu bapa
dan aktiviti berkaitan (Blackmon, 2007). Kajian Tang(2004) menunjukkan MBK
boleh memperolehi kemahiranpra vokasional melalui program transisi.
Mereka perlu dibimbing agar dapat berfungsi sebagai individu yang
berkemahiran,
berdikari, berhaluan, boleh merancang, mengurus kehidupan sendiri, boleh
menyedari
potensi sendiri dan boleh menyesuaikan diri dalam masyarakat selaras
dengan
Falsafah Pendidikan Khas iaitu ke
arah kehidupan bermakna.
Penyertaaan pelajar khas sama ada secara
langsung atau tidak langsung di dalam atau
di luar sekolah merupakan intipati di dalam
dunia Pendidikan Khas yang perlu
didedahkan kepada pelajar. Sehubungan dengan
itu, Program Transisi Kerjaya telah
dirangka bagi mencapai tujuan di atas. Ia
merupakan titik tolak bagi melahirkan pelajar
khas yang berupaya berdikari, mampu merancang
dan seterusnya dapat
mengaplikasikan kemahiran di dalam
menguruskan kehidupan.
PROGRAM KEUSAHAWANAN
Salah satu aktiviti pembelajaran untuk murid-murid Pendidikan
Khas adalah berbentuk
program pembelajaran di luar kelas. Ini kerana, murid-murid
diberi pendedahan dan
melihat sendiri apa yang berlaku di sekitar mereka. Antara
program luar yang dirancang
adalah aktiviti keusahawanan. Ia merupakan satu program
percubaan untuk membantu
meningkatkan potensi diri murid-murid dari segi fizikal dan
kognitif.
Keusahawanan merupakan bidang kerjaya yang sangat penting di
negara ini.Menyedari
kepentingan pendidikan keusahawanan untuk membekalkan pelajar
dengan peluang
dan potensi untuk memilih kerjaya sebagai usahawan,Kementerian
Pendidikan
Malaysia telah menunjukkan komitmen mereka terhadap
pelaksanaannya.Komponen
Keusahawanan telah diperkenalkan dalam subjek Kemahiran HIdup
Bersepadu di
Sekolah Menengah Rendah.Berdasarkan usaha tersebut Pendidikan
Khas SMK Kg
Jawa ingin membudayakan keusahawanan di kalangan pelajar khas .
2.0 MATLAMAT
Matlamat pendidikan keusahawanan sekolah ialah untuk membentuk
pelajar khas
sebagai pencipta kerja yang berpotensi dan bukan sebagai sebagai
pencari
kerja.Bekerja sendiri dan memiliki perniagaan adalah satu obsyen
yang realistik untuk
pelajar Khas yang mempunyai kemahiran vokasional dan teknikal.
Matlamat program ini adalah untuk memberi pendekatan berkaitan
kepimpinan,disiplin
dan kemahiran pengurusan yang perlu ada dalam diri para pelajar
Pendidikan Khas.Ia
bertujuan untuk meningkatkan keyakinan diri dan ketajaman mental
serta ketahanan
fizikal setiap pelajar.Aktiviti ,produk dan modul yang disusun
di dalam program ini
adalah bertujuan untuk menonjolkan bakat dan kemahiran para
pelajar khas dalam
menempuh cabaran globalisasi yang bakal mendatang.
3.0
OBJEKTIF
a)
Membolehkan pelajar
khas menjalankan kerja buat sendiri,menyenggara dan membaik pulih mudah dan
menyedari potensi ke arah keusahawanan.
b). Meluaskan pemahaman
dan mengamalkan prinsip asas perniagaan dan keusahawanan supaya boleh bertindak
sebagai seorang pengguna atau pengeluar yang sejajar dengan nilai etika
perniagaan.
c). Memupuk sifat
kreatif ,inovatif ,suka berusaha ,jujur,bekerjasama dan mengamalkan cara kerja
yang bersistem ,tabiat kerja yang selamat,sihat dan bertanggungjawab.
d) Memberi peluang
kepada pelajar khas untuk merasai pengalaman berniaga.
e). Memberi peluang kepada pelajar khas
untuk berinteraksi dengan pelajar perdana,masyarakat dan sebagainya.
f) Memupuk, menyemai dan melahirkan
budaya keusahawanan di kalangan pelajar-pelajar khas.
g) Melatih
pelajar-pelajar khas dalam bidang perniagaan secara amali.
h) Memberi pendedahan
peringkat awal kepada pelajar-pelajar khas tentang pelbagai cabaran dan
persaingan dalam dunia perniagaan.
h) Meningkatkan ilmu
pengetahuan dalam pengurusan perniagaan dan melatih mengamalkan nilai-nilai
etika dan perniagaan.
j) Melahirkan usahawan
dari PPKI SMK Kg Jawa yang berkualiti dan berdaya maju menjelang tahun 2020.
4.0 TARIKH PERLAKSANAAN
Bermula 4 Jan 2016
5.0 TEMPAT
Tempat yang telah dipilih untuk aktiviti ini adalah kelas PPKI A
kerana kedudukannya yang strategik untuk pelajar khas dan pelajar perdana.Kelas
ini dipilih juga kerana tempat yang terbuka dan sesuai untuk aktiviti yang akan
dijalankan.
6.0 KUMPULAN SASARAN
25 orang MBK dari PPKI (BP) SMKKJ yang berumur 16 tahun ke 19
tahun
7.0 SASARAN JUALAN
Pelajar Pendidikan Khas,Pelajar Aliran Perdana ,Guru Khas serta
para pelawat dari sekolah-sekolah yang lain.
8.0 PRODUK JUALAN DAN RASIONAL
Antara produk jualan yang bakal dipamerkan dan dijual ialah:
·
Kraftangan hasil
pelajar khas
·
Lukisan Hasil pelajar
·
Hasil jahitan
(kraftangan Felt)
·
Hasil Masakan
·
Hasil pertanian
·
Barang makanan ringan
seperti keropok,kerepek yang dibuat sendiri atau yang dibeli secara borong dan
dibungkus semula oleh pelajar khas.
·
Penjualan aiskrim
Malaysia dari luar dengan kerjasama pembekal aiskrim
Rasional jualan produk yang disebutkan adalah untuk membuktikan
kepada masyarakat yang para pelajar khas mampu bersaing dalam menghasilkan
produk dan mampu untuk menampung keperluan diri sendiri kelak.Semua keuntungan
hasil dari jualan ini juga akan digunakan untuk menampung pembelian alatan
pelajar dan keperluan para pelajar khas.
9.0 KEPERLUAN LOGISTIK
a) Meja
b) Rak
c) Mesin kira
d) Buku kira-kira
e) Papan Putih
f) Bilik
g) Mesin Pemotong Kerepek
10 .0 IMPLIKASI KEWANGAN
BIL
|
PERKARA
|
KUANTITI
|
AMAUN
|
Pendapatan
|
|||
1
|
Loan
daripada guru-guru pendidikan khas
|
RM 1000
|
|
2
|
Sumbangan
|
RM 300
|
|
Jumlah Pendapatan
|
RM 1300.00
|
||
Perbelanjaan
|
|||
1
|
Modal untuk
membeli barang jualan:
|
||
a.
Ais krim
|
RM 26 x 15 =
|
RM 390.00
|
|
b.
Makanan
|
RM 150.00
|
||
c.
Bahan mentah
|
RM 210.00
|
||
d.
Bungkah Cendawan Tiram
|
RM 500.00
|
||
e.
Keperluan lain
|
RM 50.00
|
||
Jumlah Perbelanjaan
|
RM
1300.00
|
11.0 PELAN PERLAKSANAAN
Bagi memastikan perlaksanaan mengikut perancangan sebuah
jawatankuasa kerja telah dilantik untuk menjayakan program ini.
JAWATANKUASA
PELAKSANA
Penaung :
Tuan Haji Mohammed Nashan B Singgan (Pengetua)
Penasihat :
Puan Normala binti Misman ( Penolong Kanan Pendidikan
Khas)
Pengerusi :Chin
Li Hoong
Setiausaha :Norzita
Mohamed
Bendahari :
Faridah Abdul Rahman
AJK12.
Guru PPKI
PPM PPKI
Eshwa Ruben A/L Krisnan (Murid PPKI)
Haziq Bin Abd Aziz (Murid PPKI)
Mansur Abd Nasir (Murid PPKI)
Nurul Ain Nadhirah Mohamed Rafi (Murid PPKI)
Sharmilla A/P Veerapan (Murid PPKI)
Sri Kareshman MuthalIAR A/L Doraisamy (Murid PPKI)
12.0 CADANGAN PENGISIAN PROGRAM TRANSISI
MURID BERKEPERLUAN KHAS PPKI SMKKJ TAHUN 2016
Fasa
1: Mengkaji, menetapkan jenis/
aktiviti yang sesuai untuk dijalankan sebagai pengisian Program Transisi MBK
PPKI SMKKJ.
Cadangan
penghasilan dan penjualan bahan-bahan berikut di waktu rehat PPKI dan aliran
perdana pada setiap hari/ hari Selasa
dan Khamis.
a) Menjual
ais krim
b) Menjual
barang-barang keperluan murid
c) Menghasil
dan menjual makanan (bun, pizza)
d) Penghasilan
dan penjualan cendawan tiram kepada guru-guru dan
Fasa 2: Pendedahan
kepada kemahiran-kemahiran yang perlu untuk bekerja.
Fasa
3: On the Job training
Fasa
4: Penilaian dan penambah baikan
program
MINGGU
|
TAJUK
PEMBELAJARAN/
KEMAHIRAN
|
CATATAN
|
|
Minggu
1
4/1
-8/1
|
|||
Minggu
2
11/1
-15/1
|
·
Pengenalan kepada projek keusahawanan PPKI
|
||
Minggu
3
18/1
-22/1
|
·
Kenalpasti kumpulan sasaran
|
||
Minggu
4
25/1
-29/1
|
·
Kenalpasti maklumat tentang barang yang sesuai dijual –
membuat perbandingan
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu
5
1/2
-5/2
|
·
Kenalpasti maklumat tentang barang yang sesuai dijual –
membuat perbandingan
|
||
Minggu 6
6/2
-12/2
|
CUTI TAHUN BARU CINA
|
||
Minggu 7
15/2
-19/2
|
·
Kenalpasti sumber bekalan - menyenaraikan
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 8
22/2 -26/2
|
·
Kenalpasti sumber bekalan - membanding
|
||
Minggu 9
29/2 -4/3
|
·
Membuat rancangan jualan - modal
|
||
Minggu 10
7/3 -11/3
|
·
Membuat rancangan jualan - kualiti
|
||
12/3 -20/3 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
|||
Minggu 11
21/3 - 25/3
|
·
Membuat rancangan jualan – cara menjual
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 12
28/3 – 1/4
|
·
Membuat rancangan jualan – cara menjual
|
||
Minggu 13
4/4– 8/4
|
·
Cara menyediakan barang jualan – pengasingan barang
|
||
Minggu 14
11/4– 15/4
|
·
Cara menyediakan barang jualan – pecah pukal
|
||
Minggu 15
18/4– 22/4
|
MINGGU PENDIIDKAN KHAS
2016
|
||
Minggu 16
25/4- 29/4
|
·
Cara menyediakan barang jualan – pembungkusan
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 17
2/5- 6/5
|
·
Kemahiran membaca label pembalut
|
||
Minggu 18
9/5- 13/5
|
·
Kemahiran membaca label pembalut
|
||
Minggu 19
16/5 – 20/5
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN PPKI 2016
16/5 – 24/5
|
||
Minggu
20
23/5-
27/5
|
·
Cara-cara mempromosikan barang - pembungkusan
|
PROJEK
JUALAN DIJALANKAN
|
|
28/5 -12/6 CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2016
|
|||
Minggu
20
23/5-
27/5
|
·
Cara-cara mempromosikan barang - poster
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 21
13/6- 17/6
|
·
Cara-cara mempromosikan barang – jualan murah
|
||
Minggu 22
20/6- 24/6
|
·
Menguruskan jualan – melayan pelanggan
|
||
Minggu 23
27/6- 1/7
|
·
Menguruskan jualan – melayan pelanggan
|
||
Minggu 24
4/7- 8/7
|
CUTI HARI RAYA AIDIL
FITRI
|
||
Minggu
25
11/7-
15/7
|
·
Etika jualan
|
PROJEK
JUALAN DIJALANKAN
|
|
Minggu
26
18/7-
22/7
|
·
Etika jualan
|
||
Minggu
27
25/7-
29/7
|
·
Merekodkan barang jualan
|
||
Minggu
28
1/8-
5/8
|
·
Merekodkan barang jualan
|
||
Minggu
29
8/8-
12/8
|
·
Merekodkan pendapatan dan perbelanjaan
|
||
Minggu
30
15/8-
19/8
|
·
Merekodkan pendapatan dan perbelanjaan
|
||
Minggu
31
22/8-
26/8
|
·
Mengira untung atau rugi
|
||
Minggu
32
29/8-
2/9
|
·
Mengira untung atau rugi
|
PROJEK
JUALAN DIJALANKAN
|
|
Minggu
33
5/9-
9/9
|
·
Mengira untung atau rugi
|
||
10/9-
18/9 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
|
|||
Minggu 34
19/9- 23/9
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 35
26/9- 30/9
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
||
Minggu 36
3/10 – 7/10
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
||
Minggu 37
10/10-14/10
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
||
Minggu 38
17/10- 21/10
|
PEPERIKSAAN AKHIR
TAHUN PPKI
|
||
Minggu 39
24/10- 28/10
|
|||
28/10 -1/11 CUTI HARI DEEPAVALI
|
|||
Minggu 40
31/10- 4/11
|
·
Penilaian
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 41
7/11- 11/11
|
·
Penilaian
|
||
Minggu
42
14/11-
18/11
|
·
Rancangan tahun hadapan
|
||
Minggu
43
21/11-
25/11
|
·
Rancangan tahun hadapan
|
||
26/11/2016-1/1/2017
CUTI AKHIR TAHUN 2016
|
13.0 PERBINCANGAN DAN IMPLIKASI SEKIRANYA DIJALANKAN.
a) Bersesuaian
dengan misi dan visi PPKI SMK Kg Jawa iaitu yang menitikberatkan kemahiran ke
arah berdikari.Adalah amat wajar program keusahawanan ini dimulakan.
b) Berdasarkan
ketidakupayaan pelajar menguasai bidang akademik adalah amat wajar memupuk
kesedaran dan persediaan memilih keusahawanan sebagai satu alternatif
kepada kerjaya mereka pada masa hadapan.
c) Mengambil
pandangan daripada ramai pengkaji tentang keperluan komponen keusahawan untuk
para pelajar khas tidak dapat disangkal lagi.Human (1988) umpamanya menyarankan
agar latihan keusahawanan perlu untuk memberi pendedahan kepada para pelajar
semasa usia masih muda.Sexton dan Kasarda (1992)berpendapat para pelajar
memerlukan kefahaman konsep yang berkaitan dengan keusahawanan serta penerapan
ilmu pengetahuan perniagaan merentasi bidang lain agar dapat mengenal pasti
bakat yang ada serta merangsang kemahiran dan perubahan sikap.Meyer
(1992) menyarankan adalah sesuatu yang bijak untuk melatih atau menyediakan
pelajar khas untuk proses keusahawanan kerana apabila mereka tamat persekolahan
nanti ,minat untuk memulakan perniagaan akan wujud.
e) Menerusi
program ini diharap dapat membantu pelajar khas menukar corak pemikiran minda
mereka dalam bekerja makan gaji,mengharapkan bantuan kerajaan dan menangih
simpati kepada pemikiran uasahawan yang berjaya yang mampu bersaing dengan insan
biasa.
f Program ini perlu
dilaksanakan kerana ia adalah penting dan merupakan satu aktiviti pembelajaran
yang menarik kerana hampir keseluruhan pelajar khas mempunyai kekurangan dari
segi kemahiran dan peluang untuk melakukan aktiviti jualan hasil ciptaan
mereka. Tambahan lagi, hasil tangan murid-murid ini adalah hasil dari
pembelajaran mereka dalam mata pelajaran Pendidikan Seni,Kemahiran Hidup
(Masakan /Jahitan/Pertanian). Apabila hasil tangan ini dijual, murid-murid
akan mendapat kesedaran tentang kepentingan dan kaitan mata pelajaran
Pendidikan Seni dalam kehidupan sebenar. Semasa menjalankan program ini,
murid-murid juga akan menyedari kepentingan penggunaan mata pelajaran
Matematik semasa proses jual beli dijalankan.
14.0 RUMUSAN
Diharapkan program ini dapat menambahkan pengalaman dan ilmu
pengetahuan di samping menimbulkan semangat yang lebih gigih untuk memajukan
mereka.Semoga program ini dapat dijalankan dengan jayanya dengan sokongan padu
pihak pengurusan terutamanya dari segi kewangan,masa serta sokongan daripada
guru-guru khas .Dengan adanya sokongan ini dapat memberikan gambaran yang
positif terhadap keupayaan pelajar khas ini.Selain daripada itu,ia juga
merupakan salah satu cara yang terbaik yang dapat guru-guru lakukan khas untuk
pelajar yang kurang upaya ini.
Disediakan
oleh,
_________________
Pn Norzita Mohamed
Guru
Program Pendidikan Khas Integrasi
Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Jawa
Disediakan
oleh,
_________________
Pn Chin Li Hoong
Guru
Program Pendidikan Khas Integrasi
Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Jawa
Disokong / Tidak Disokong oleh,
_______________________________
Puan Normala binti Misman
Penolong Kanan Pendidikan Khas
Program Pendidikan Khas Integrasi
Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Jawa
Dilulus / Tidak Lulus oleh,
_______________________________
Tuan Haji Mohammed Nashan B Singgan
Pengetua
Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Jawa.
KER
saya ambil ya buat contoh untuk transisi di sekolah saya..terima kasih
BalasPadamsilakanlah ya
Padam