PERANCANGAN
STRATEGIK:
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM
ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI
|
|||||
TOV
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|||||
SIKAP PELAJAR
1. Kurang inisiatif untuk meningkat-kan prestasi Bahasa Melayu.
|
Meningkatkan
pencapaian akademik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
|
Meningkatkan
kecemerlangan PT3 dan penguasaan
Bahasa Melayu yang cemerlang dalam kalangan pelajar.
|
Peratus
murid lulus
|
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Meningkatkan
prestasi Bahasa
Melayu
PT3
|
Bilangan
murid/Peratus semua A
|
48/
159
30.19%
|
105/
122
86.1%
|
130/
148
87.8%
|
144/
150
96.0%
|
146/
151
96.7%
|
150/
153
98.0%
|
||||
GPMP
|
1.86
|
1.14
|
1.12
|
1.04
|
1.03
|
1.02
|
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM : PELAN
TAKTIKAL
MATLAMAT:Meningkatkan pencapaian
kecemerlangan akademik
OBJEKTIF:Meningkatkan pencapaian PT3
STRATEGI 1:Meningkatkan penguasaan
Bahasa Melayu
BIL
|
Pelan Taktikal
(Program)
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos
|
Output/Hasil
|
KPI
|
Pelan Operasi
|
Catatan
|
1.
|
‘BIJAKSA’
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
1. Peningkatan kecemerlangan BM
2. Penguasaan BM yang baik dalam
kalangan pelajar
|
Peningkatan bilangan A dan bilangan
Band 6 bertambah
|
1. Bengkel/Teknik menulis esei
berdasarkan format PT3
2. Memasukkan konsep i-Think
|
Semua pelajar
|
2.
|
Gemilang BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
1. Peningkatan ‘A’ dalam Bahasa Melayu
|
Peningkatan bilangan A dan bilangan
Band 6 bertambah
|
1. Latih tubi
2. Kuiz
3. Pembacaan majalah ilmiah
4. I-Think
|
Semua pelajar
|
3.
|
Lawatan Akademik Penanda Aras BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
1. Peningkatan GPMP
|
|
1. Bengkel Penyelarasan Penyemakan Kertas
Bahasa Melayu/Ceramah teknik menjawab soalan PT3
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:’BIJAKSA’
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
KP
|
Feb – Ogos
|
Sekiranya KB
bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal pasti
pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan karangan
|
GMP
|
Feb – Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menulis sekurang-kurangnya sebuah karangan bergambar/umum dan fakta dalam
seminggu
|
GMP
|
Minimum sebuah
karangan seminggu
|
Strategi i-Think
dan Six Thinking Hat
|
4
|
Post mortem
|
KB, KP
|
Selepas aktiviti
dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Gemilangkan Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal pasti
pelajar yang lemah dalam tatabahasa
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menjawab soalan kuiz secara lisan ataupun bertulis
|
GMP
|
Kuiz
sebulan sekali
|
Memasukkan
kemahiran berfikir/KBAT
|
4
|
Post mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Lawatan Akademik Penanda Aras Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal pasti
pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan karangan
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar dibimbing
untuk menjawab soalan dengan teknik yang betul
|
GMP
|
Setiap
minggu
|
Kemahiran
berfikir/KBAT
|
4
|
Post mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan KPI
|
KP
|
|
|
PERANCANGAN STRATEGIK:
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM
ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI /
INISIATIF
|
|||||
TOV
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|||||
SIKAP PELAJAR
1.Tidak
fokus semasa sesi pengajaran dan pembelajaran/semasa latih tubi/Tidak minat
KOMSAS
|
Meningkatkan
pencapaian akademik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
|
Meningkatkan
kecemerlangan PT3 dan penguasaan
Bahasa Melayu yang cemerlang dalam kalangan pelajar.
|
Peratus
murid lulus
|
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
1. Meningkat-kan prestasi Bahasa Melayu
PT3
|
Bilangan
murid/Peratus semua A
|
48/
159
30.19%
|
105/
122
86.1%
|
130/
148
87.8%
|
144/
150
96.0%
|
146/
151
96.7%
|
150/
153
98.0%
|
||||
GPMP
|
1.86
|
1.14
|
1.12
|
1.04
|
1.03
|
1.02
|
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM : PELAN
TAKTIKAL
MATLAMAT:Meningkatkan pencapaian
kecemerlangan akademik
OBJEKTIF:Meningkatkan pencapaian PT3
STRATEGI 1:Meningkatkan penguasaan
Bahasa Melayu
BIL
|
Pelan Taktikal
(Program)
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos
|
Output/Hasil
|
KPI
|
Pelan Operasi
|
Catatan
|
1.
|
Bicara Tatabahasa
|
KP
|
Ogos-September
|
|
Penguasaan
BM yang baik dalam kalangan pelajar
|
|
1
.Bengkel/Teknik
menjawab soalan
tatabahasa format
PT3
|
Semua pelajar
|
2.
|
AkSAS
Aksi Sastera
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
2. Peningkatan dalam kemahiran KOMSAS
|
|
1. Lakonan komponen sastera
2 Kuiz Bahasa
dan sastera
3. Pelbagai
kec erdasan
|
Semua pelajar
|
3.
|
Lawatan Akademik Penanda Aras BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
2. Peningkatan GPMP
|
|
Bengkel
Penyelarasan
Penyemakan Kertas Bahasa Melayu PT3/Bengkel
Berfokuskan Motivasi
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:’BICARA TATABAHASA’
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Julai-September
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan KOMSAS
|
GMP
|
Ogos-September
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
bersoal jawab tentang aspek tatabahasa dan KOMSAS
|
GMP
|
Sebelum
peperiksaan percubaan dan percubaan yang sebenarnya
|
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:AKSAS (Aksi Sastera)
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam KOMSAS
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
melakonkan watak dalam petikan cerpen/prosa klasik/ bahan prosa lain sekurang-kurangnya sekali seminggu
|
GMP
|
Minimum
satu genre seminggu
|
Menggunakan
pelbagai kecerdasan
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Lawatan Akademik Penanda Aras Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam tatabahasa
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
Kumpulan
Harapan
|
3
|
Pelajar-pelajar
berlatih menjawab soalan tatabahasa dan KOMSAS
|
GMP
|
Setiap
minggu
|
Menggunakan
konsep i-Think
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PERANCANGAN
STRATEGIK:
BIDANG PENGURUSAN
KURIKULUM
ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI
/ INISIATIF
|
|||||
TOV
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|||||
SIKAP PELAJAR
Kurang
mahir menjawab soalan KBAT
|
Meningkatkan
pencapaian akademik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
|
Meningkatkan
kecemerlangan PT3 dan penguasaan
Bahasa Melayu yang cemerlang dalam
kalangan pelajar.
|
Peratus
murid lulus
|
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Meningkatkan
pestasi BM PT3
|
Bilangan
murid/Peratus semua A
|
48/
159
30.19%
|
105/
122
86.1%
|
130/
148
87.8%
|
144/
150
96.0%
|
146/
151
96.7%
|
150/
153
98.0%
|
||||
GPMP
|
1.86
|
.14
|
1.12
|
1.04
|
1.03
|
1.02
|
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM : PELAN
TAKTIKAL
MATLAMAT:Meningkatkan pencapaian
kecemerlangan akademik
OBJEKTIF:Meningkatkan pencapaian PT3
STRATEGI 1:Meningkatkan penguasaan
Bahasa Melayu
BIL
|
Pelan Taktikal
(Program)
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos
|
Output/Hasil
|
KPI
|
Pelan Operasi
|
Catatan
|
1.
|
‘Kuiz KBAT’
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
-Peningkatan
kecemerlangan BM
-Penguasaan
BM yang baik dalam kalangan pelajar
|
|
Bengkel/Teknik
menulis esei berdasarkan format PT3
Memasukkan
KBAT
|
Semua pelajar
|
2.
|
Galery Walk
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
-Peningkatan
‘A’ dalam Bahasa Melayu
|
|
Pameran
bahan KOMSAS dan Tatabahasa,i
Kuiz
KOMSAS, dan Tatabahasa/KBAT
|
Semua pelajar
|
3.
|
Lawatan Akademik Penanda Aras BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
Peningkatan
GPMP
|
|
Bengkel
Penyelarasan Penyemakan Kertas Bahasa Melayu/Ceramah teknik menjawab soalan
PT3
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:’Kuiz KBAT’
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam menjawab KBAT
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menulis jawapan untuk soalan KBAT.
|
GMP
|
Minimum
Dua soalan KBAT dalam seminggu
|
Kemahiran
berfikir/KBAT
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM: Galery Walk
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang mahir untuk menghasilkan bahan bagi Galery Walk.
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
Kepimpina
pelajar
|
3
|
Pelajar-pelajar
mempamerkan bahan tatabahasa dan KOMSAS.
|
GMP
|
Minimum
setiap kumpulan menghasilkan satu bahan
untuk dipamerkan.
|
Kemahiran
Berfikir/KBAT/Kepimpinan
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Lawatan Akademik Penanda Aras Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam pemahaman bahan prosa
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menjawab soalan KBAT dengan menggunakan konsep
i-Think
|
GMP
|
Minimum
latihan KBAT seminggu sekali
|
Konsep
i-Think
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN INI
BalasPadam