Terima Kasih Atas Kunjungan

Jumaat, 13 Februari 2015

Perancangan Strategik PKBP (2010-2015)
SMK Demak Baru

VISI

Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (PKBP) SMK Demak Baru membetuk Individu Bekerjaya dan Berdikari

MISI

Membimbing pelajar Pendidikan Khas untuk mencapai kejayaa dalam bidang
:
·         Kurikulum dan Kokurikulum

·         Berkemahiran

·         Berdikari

·         Bersosial dan Berkomunikas
i
·         Permuafakatan dengan semua komuiti


PIAGAM PELANGGAN

Kami warga PKBP SMK Demak Baru dengan penuh tekad da iltizam,berikrar dan berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha untuk :
·         Menyediakan pendidikan berkualiti da terbaik kepada anak didik dengan memberikan peluang seluas-luasnya demi memperkembangkan potensi individu selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Khas.

·         Berusaha untuk menyediaka Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran SMK Demak Baru sebagai institusi pedidikan yang unggul dalam bidang kurikulum,kokurikulum,vokasional da urus diri.

·         Memastikan kebajikan pelajar da staf diberi perhatian yang sewajarnya.

·         Memastikan murid yang berkemampuan menduduki peperiksaan Awam.

·         Memastikan sekolah sentiasa peka dan resposif aka kehendak pelanggan:
1.     Sentiasa memberi layanan perkhidmatan yang mesra
2.     Sentiasa bersedia dan sanggup menerima pandangan,cadangan,syor dan teguran daripada semua pihak demi mempertingkatkan prestasi perkhidmatan dan kecemerlangan akademik.
       Carta Organisasi PKBP
 
                                                                                                                                   



PERANCANGAN STRATEGIK ,TAKTIKAL DAN PELAN OPERASI 2010-2015
Isu
Masalah
Matlamat
Strategik
Indikator Kejayaan
KEBERSIHAN
KECERIAAN
PERSEKITARAN PKBP

Kebersihan di kawasan sekeliling kebiasaannya kotor selepas waktu rehat da waktu kokurikulum akibat pembuangan sampah yang tidak terkawal oleh pelajar PKBP dan pelajar aliran perdana.
1.Ketiadaan tong sampah yang mencukupi untuk ditempatkan dikawasan yang strategik.
2.Kekurangan kesedaran sivik di kalangan pelajar.
3.Kemahiran membersih masih belum dikuasai oleh segelintir pelajar

1.Jelas dan kawasan sekeliling PKBP sentiasa dalam keadaan  bersih dan terkawal.

2.Pelajar mempunyai kesedaran sivik dan bertanggungjawab

3.Mendidik amalan kebersihan kepada semua pelajar PKBP.

4.Pelajar aliran perdana mengamalkan sikap tanggungjawab dan bertimbangrasa terhadap kebersihan sekeliling PKBP.


1.Menyediakan tong sampah yang mencukupi di kawasan strategik.
2.Menyediakan agihan tugas kepada setiap kelas PKBP.
3.Membawa pelajar PKBP maka di kantin semasa waktu rehat.

4.Pelajar aliran perdana tidak dibenarkan makan di kawasan PKBP

1.Kawasan sekuliling yang bersih dan terkawal.
2.Pelajar lebih bertaggungjawab untuk menjaga kebersihan sekolah.
PENCAPAIAN OLAHRAGA MASIH KURANG MEMBANGGAKAN

Tiada pelajar yag benar –benar layak untuk mewakili sekolah ke peringkat negeri da kebangsaan
1.Guru kurang berkemahiran dalam bidang olahraga.



2.Pelajar yang berpotensi tidak dilatih dan di cungkil diperingkat awal.


3.Pemilihan yang tidak sistematik oleh pihak Jabatan.

1.Melahirkan murid yang berpotensi da berkebolehan dalam bidang olahraga.



2.Murid berjaya mendapat sekurang-kurangnya pingat gangsa di perigkat kebangsaan.


3. Membina keyakinan untuk bersaing dengan orang lain.
1.Megenalpasti pelajar yang benar-benar layak dan berpotensi pada peringkat awal.

2.Mempunyai guru-guru yang berkemahiran dan berkebolehan dalam bidang olahraga.

3.Mengadakan latihan yang sistematik dan berterusan.
1.Melahirkan pelajar yang menguasai teknik-teknik yang betul dalam olahraga.

2.Lahirnya pelajar yang sihat dan cergas.



3.Ramai pelajar terpilih untuk mewakili sekolah dalam mana-mana peringkat pertandingan.



PERANCANGAN STRATEGIK ,TAKTIKAL DAN PELAN OPERASI 2010-2015
Isu
Masalah
Matlamat
Strategik
Indikator Kejayaan
VANDALIEME


Kegiatan merosakkan harta sekolah seperti tombol pintu,mesi-mesin yang ada peralatan P&P yang ada,menconteng lantai.
1.Lantai kotor akibat contengan oleh pelajar PKBP yang tidak bertanggungjawab. 2.Menganggu proses P&P akibat peralatan yang rosak.
3.Pelajar bebas mengambil da merosakkan peralatan guru.

1.Memastikan semua harta sekolah dapat berfungsi dengan baik.
2.Menanam kesedaran di kalangan pelajar PKBP akan pentingnya memelihara dan menyayangi harta benda sekolah.
3.Menjimatkan kos penyelenggaran untuk kegunaan perkara lain


1.Mewujudkan “sistem tracking “ yang lebih sistematik.
2.Mengawasi pergerakan pelajar sepanjang masa. 3.Menyediakan kaunselor.
1.Vandelisme ke atas semua harta PKBP dapat dikurangkan.
2.Kos penyelenggaraan dapat dikurangkan.
GURU KURANG PENDEDAHAN KEMAHIRAN

Guru-guru di PKBP walaupun berkelayakan dalam bidang Pend.Khas tetapi masih kurang kemahiran dalam bidang vokasional.
1.Pengajaran kemahiran tidak dapat dilakukan denga lebih berkesan.


2.Ruang dan peralatan terhad.



1.Melahirkan pelajar yang berkemahiran dalam bidang-bidang tertentu..



2 P&P dapat dijalankan dengan lebih berkesan dan menarik.


3.Mencungkil dan mengasah bakat pelajar PKBP.
1.menjalin kerjasama dengan pihak luar.



2.Menambah baik peralatan yang sedia ada .


3.Memberi kursus dalaman kepada guru-guru dalm bidang vokasional.
1.Melahirkan pelajar yang berkemahiran dan berdikari.

2.Dapat mempamerkan Lahirnya pelajar yang sihat dan cergas.



3.Hasil kerja pelajar dapat dijadikan sumber tabungan kebajikan PKBP.
KEKURANGAN TEMPAT MENYIMPAN FAIL/DOKUMEN

Ketiadaan tempat untuk penyimpanan fail/dokumen yang sistematik
1.Fail/dokumen tidak dapat disusun degan teratur.

2.Melambatkan proses pencarian fail/dokumen.

1.Wujudkan  satu tempat khas yang sesuai.

2.Wujudnya sistem fail yang teratur.

3>Menjimatkan masa /pencarian fail/dokumen.

1.Menyediakan satu tempat penyimpanan fail/dokumen yang sesuai dan selamat.


2Memberi taklimat atau kursus kepada semua guru dan PPM tentang pengurusan fail yang sistematik.

1.Mempunyai sistem fail yang teratur.


2.Mempunyai tempat penyimpanan fail yang baik.





ANALISIS SWOT
KEKUATAN   (STRENGTH)

1.Pentadbiran dan pasukan guru PKBP yang komited
2.Pelajar  yang berpotensi dan berkebolehan.
3.Hubungan yang baik dengan komuniti.
4.Pelajar PKBP pengawas yang boleh dipimpin dan dibangunkan.
5.Sekolah satu sesi.
6.Guru prihatin terhadap masalah pelajar.
7. Disiplin pelajar terkawal.
8.Mempunyai keadaan kemudahan asas yang baik,sempurna dan selamat.
9.Mempunyai kelas yang kondusif.
10.Guru-guru yang terlatih  dalam bidang  Pendidikan Khas.
11. Mempunyai PPM yang mencukupi dan komited.
12. Pelajar mendapat elaun khas dari kerajaan.

KELEMAHAN (WEAKNESSES)

1.  Tabiat pelajar yang suka menconteng da merosakkan harta benda.
2.  Proses P&P terganggu akibat peralatan yang rosak.
3.  Pelajar bebas mengambil dan merosakkan peralatan guru.
4.   Hampir semua guru tidak mempunyai  kemahiran dan pengalaman  dalam bidang vokasional.
5.   Ketiadaan kaunselor untuk pelajar Pendidikan Khas.
6.   Guru kurang berkemahiran dalam bidang olahraga
7.   Murid yang berpotensi tidak dilatih da dicungkil di peringkat awal.
8.   Pemilihan yang tidak sistematik oleh pihak jabatan.
9 .  Salahlaku yang berulang dilakukan oleh pelajar.
10. Pengajaran kemahiran tidak dapat dilakukan dengan lebih berkesan.
11 .Ruang dan peralatan terhad.
12 .Fail  /dokumen tidak dapat disusun dengan teratur.
13. Proses pencarian fail/dokumen lambat
14. Ketiadaan tong sampah yang mencukupi untuk ditempatkan  di kawasan yang strategic.
15. Kekurangan kesedaran sivik dikalangan pelajar.
      Kemahiran membersih masih belum dikuasai oleh segelintir pelajar.
PELUANG-PELUANG (OPPORTUNITY)

1.Kementerian sangat prihatin terhadap keberkesanan pengurusan Pend.Khas di sekolah.
2.Sokongan PIBG dalam pelaksanaan program dan aktiviti PKBP sangat baik.
3. Agensi luar memberi kerjasama terhadap program PKBP seperti JPA dan lain-lain.
4.Kerjasama NGO mudah diperolehi.
5.Masyarakat sekeliling yang prihatin.
6.Sokongan yang baik daripada ibu bapa pelajar PKBP.
7.Mempunyai peruntukan untuk menjalankan pelbagai aktiviti dalam dan luar .Contohnya seperti lawatan ,bowling dan lain-lain.
ANCAMAN/KEKANGAN (THREATS)

1.Pelajar PKBP terdedah dengan pelbagai kes salah laku pelajar aliran perdana seperti gangsterisme ,buli,kes juvana yang menjejaskan imej sekolah.
2.Terdapat orang perseorangan diluar sekolah yag sedia mempengaruhi pelajar.
3.Ibu bapa menyalahkangunakan duit elaun pelajar.
4.Kemudahan yang belum sempurna dan mencukupi dalam bidang kemahiran.



PELAN TAKTIKAL TAHUN 2010
BIL
PROGRAM
OBJEKTIF
T/JAWAB
TEMPOH
KOS/SUMBER
TOV
ETR
INDIKATOR
PENCAPAIAN
1.
Program Pemantapan Kebersihan dan Keceriaan Sepanjang Tahun
1.Mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih kondusif dan selamat.
1.Penyelaras
2.JK Kebersihan dan Keceriaan.
3.Semua Guru dan PPM
Jan-Nov
RM 500.00
1.Peratus pelajar yang tidak menjaga dan mengamalkan kebersihan sebanyak 65%
1.Peratus pelajar yang tidak menjaga da mengamalkan kebersihan sebanyak 45%.
Peratus pelajar sekolah yang menjaga dan mengamalkan kebersihan.




2.
Program Sihat Dan Cergas
1.Melahirkan atlit yang mempunyai kemahiran dan kebolehan dalam olahraga.
1.Penyelaras
2.JK Kokurikulum
3.Guru PJ
4.Guru Pembimbing Olahraga.
Jan-Nov
RM 500.00
1.Peratus pelajar yang berkemahiran
15%
1.Peratus pelajar yang mempunyai kemahiran dan berkebolehan 30%.

1.Peratus pelajar yang mempunyai kemahiran.
3.
 Program Zero Vandalisme
1.Memastikan harta bendasekolah sentiasa dalam keadaa baik dan selamat digunakan.
2. Menanamkan
Kesedaran dan sikap bertanggungjawab untuk menjaga harta benda sekolah dan orang lain.
1.Penyelaras
2.JK HEM
3. Semua Guru /PPM

Jan-Nov
RM 200.00
!.Peratus kerosakan harta benda sekolah 45%.

2.Peratus rasa kesedaran memelihara kebersihan dan keceriaan sekolah 15%.
1. Peratus kerosakan harta benda sekolah 10%.

2.Peratus rasa kesedaran memelihara kebersihan dan keceriaan 50%.

3.      
1.Peratus kerosakan harta benda sekolah.


2.Peratus rasa kesedaran memeihara kebersihan dan keceriaan.

PELAN TAKTIKAL TAHUN 2010
BIL
PROGRAM
OBJEKTIF
T/JAWAB
TEMPOH
KOS/SUMBER
TOV
ETR
INDIKATOR
PENCAPAIAN
4.
Program Hubungan Mesra

·         Kerajaan
·         NGO
·         PIBG
·         Individu

1.Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru-guru  P.Khas dalam bidang-bidang tertentu yang berkaitan.

2. Pelajar dapat mempelajari dan meguasai kemahiran secara langsung.
1.Penyelaras
2.JK Kurikulum
3.JK Kokurikulum
4. Semua Guru
5. PPM
6.Pelajar
Jan-Nov
RM 500.00.
1.Peratus guru berkemahiran 30%.

2.Peratus pelajar yang menguasai kemahiran 10%.
1.Peratus guru berkemahiran 60%.

2.Peratus pelajar menguasai kemahiran 50%.
Peratus guru dan pelajar menguasai kemahiran.
5.
Program ‘FAST AND EFFISION ‘
1.Membolehkan  guru mencari sumber dan maklumat yang lengkap berkaitan pelajar.

2. Mempunyai bilik atau tempat menyimpan fail yang selamat dan teratur.
1.Penyelaras
2. Semua Guru
3. PPM
4.Pengurusan Sekolah.
Sepanjang tahun
RM 3000.00
1.Peratus pengurusan
Fail 25%
1.Peratus pengurusan fail 25%
Peratus pengurusan fail.





PELAN OPERASI 2010
Nama Projek:
Program Pemantapan Kebersihan dan Keceriaan Sepanjang Tahun

Objektif:
Mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif dan selamat.

Tempoh:
Januari hingga November

Kumpulan Sasaran:
Semua murid PKBP

Guru Terlibat:
1.Penyelaras
2.JK Kebersihan dan Keceriaan
3.Semua Guru PKBP
4.PPM
Proses Kerja :
1.     Jawatankuasa Kebersihan dan Keceriaan bermesyuarat bagi mengagihkan tugas, merancang dan mengurus perancangan program.
2.     Pelaksanaan:
-       Pertandingan Kebersihan Kelas
-       Jadual tugas menjaga bilik-bilik khas dan persekitaran
-       Gotong –royong kebersihan kelas dan persekitaran.

Kekangan:
1.Sikap pelajar yang masih kurang mengamalkan kebersihan
2.Kekurangan kemahiran membersih masih belum dikuasai oleh sebilangan pelajar.

Pemantauan:
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2.JK Kebersihan dan Keceriaan
3.Guru Kelas
4.PPM
Penilaian :
1.Keberkesanan pengurusan program
2.Bilik-bilik khas dan kelas
3.Kumpulan sasaran menunjukkan perubahan sikap yang lebih baik.

Penambahbaikan:
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.


PELAN OPERASI 2010
Nama Projek:
Program Sihat dan Cergas

Objektif:
Melahirkan atlet yang mempunyai kemahiran dan kebolehan dalam olahraga

Tempoh:
Januari hingga November

Kumpulan Sasaran:
Semua murid PKBP

Guru Terlibat:
1.Penyelaras
2.JK Olahraga
3.Guru Kelas
4.PPM
Proses Kerja :
             1.Megadakan perbincangan /mesyuarat
             2. Melantik penyelaras Program
             3.Menetapkan kos,tarikh,masa dan tempat
Kekangan:
1.Sikap pelajar yang masih kurang mengamalkan kebersihan
2.Kekurangan kemahiran membersih masih belum dikuasai oleh sebilangan pelajar.

Pemantauan:
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2.JK Kebersihan dan Keceriaan
3.Guru Kelas
4.PPM
Penilaian :
1.Keberkesanan pengurusan program
2.Bilik-bilik khas dan kelas
3.Kumpulan sasaran menunjukkan perubahan sikap yang lebih baik.

Penambahbaikan:
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.




PELAN OPERASI 2010
Nama Projek:
Program Hubungan Mesra

Objektif:
1.Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru-guru Pendidikan KHas dalam bidang yang berkaitan.
2.Pelajar dapat meguasai da mempelajari kemahiran secara langsung.

Tempoh:
Januari hingga November

Kumpulan Sasaran:
Guru-Guru  PKBP,PPM
Semua murid PKBP

Guru Terlibat:
Guru-Guru PKBP,PPM ,Murid PKBP
Proses Kerja :
             1.Megadakan perbincangan /mesyuarat
             2. Menubuhkan AJK dan agihan tugas
             3.Menetapkan kos,tarikh,masa dan tempat
             4.Mencadangkan  aktiviti yang bersesuaian
             5.Mengenalpasti dan menjemput jurulatih yang berkaitan
             6. Perlaksanaan Program
             7.Pengawasan,penglibatan dan pemantauan program
             8.Membuat laporan.
Kekangan:
1.Guru yang kurang berkemahiran
2.Kos dan masa.

Pemantauan:
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh :
1.Pengetua
2.Penyelaras
3.Guru Kelas
4.PPM
Penilaian :
Dijalankan selepas satu program dilaksanakan.
Penambahbaikan:
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.



PELAN OPERASI 2010
Nama Projek:
Program FAST AND EFFISION

Objektif:
1.     Membolehka guru mencari sumber /maklumat yang lengkap dengan pelajar secara tepat dan pantas.
2.     Mempunyai bilik tempat simpanan fail yang selamat dan teratur

Tempoh:
Januari hingga November

Kumpulan Sasaran:
Guru-Guru PKBP dan PPM
Guru Terlibat:
1.Penyelaras
2.Guru-Guru PKBP
3.PPM

Proses Kerja :
             1.Megadakan perbincangan /mesyuarat
             2. Menubuhkan AJK dan agihan tugas
             3.Menetapkan kos,tarikh,masa dan tempat
             4. Mengenalpasti dan melakar reka bentuk dan susun atur fail
             5.Pelaksanaan program
             6. Pengawasa,penglibatan dan pemantauan program
             7. Membuat laporan
Kekangan:
Tempat yang terhad
Pemantauan:
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2. Setiausaha Kokurikulum
3. Setiausaha Kurikulum
4. Setiausaha HEM
Penilaian :
1.Keberkesanan pengurusan program
2.Bilik-bilik khas dan kelas
3.Kumpulan sasaran menunjukkan perubahan sikap yang lebih baik.

Penambahbaikan:
Penambahbaikan akan dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.



PELAN OPERASI 2010

Nama Projek:
Program Zero Vandalisme

Objektif:
1.Memastikan harta benda sekolah sentiasa dalam keadaan selamat

Tempoh:
Januari hingga November

Kumpulan Sasaran:
Semua murid PKBP

Guru Terlibat:
Semua guru dan PPM
Proses Kerja :
             1.Megadakan perbincangan  dan bengkel
             2. Melantik penyelaras Program
             3.Menetapkan kos,tarikh,masa dan tempat
             4.Mengenalpasti aktiviti bersesuaian
             4.1- Latihan pengurusan tingkahlaku di kalangan guru,PPM dengan menjemput jurulatih    
                    Luar/ kumpulan Multi Disiplin.
             4.2. Pameran dan Tayangan Video
             4.3. Permainan menjaga telur ayam berkumpulan (memupuk sikap bertanggungjawab ,amanah dan
             Bekerjasama.
             4.4- Membuat buku skrap berkumpulan.
Kekangan:
1.Murid pelbagai masalah tingkahlaku
2. Tiada pendedahan teknik pengurusan tingkah laku di kalangan murid PKBP.

Pemantauan:
Aspek penilaian meliputi:
Pemantauan dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2.Guru Ko -Kurikulum
3.Guru HEM
4. Semua guru dan PPM
Penilaian :
1.Secara berterusan
2.Selepas sesuatu program dilaksanakan
                                              
Penambahbaikan:
Berdasarkan hasil penilaian ,penambahbaikan aka dilakukan dari masa ke semasa
1.Pelajar diberi ganjaran /insentif
2.Anugerah pelajar “Student of the Week”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!