Terima Kasih Atas Kunjungan

Isnin, 3 Januari 2011

Rancangan Pengajaran Harian Sejarah Ting 3(PPKI)


                                                     SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Memperkenalkan dan mengukuhkan prinsip dan konsep sejarah tempatan.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja







Aktiviti
1.    Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.    Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid.
3.       Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat.
4.       Membuat nota.

Refleksi













                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Memperkenalkan dan mengukuhkan prinsip dan konsep sejarah tempatan.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid.
3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat.
4.Membuat nota.

Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid.
3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat.
4.Membuat nota.

Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh
  Jan 2011
Masa

Tajuk
Pendudukan Jepun Di Negara Kita.
a-Kebangkitan Jepun
b-Sebab perluasan kuasa Jepun
c-Kemaraan tentera Jepun menguasai Tanah Melayu. 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita.
2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun.
3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Rela berkorban nyawa demi mempertahankan tanah air.
Berhati-hati terhadap propaganda dari luar.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.
2.Guru bersama-sama dengan murid membincangkan factor kedatangan Jepun ke negara kita.
3.Merumuskan faktor kejayaan Jepun.
4.Latihan

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh
  Jan 2011
Masa

Tajuk
Pendudukan Jepun Di Negara Kita.
d-Dasar pemerintahan Jepun di Tanah Melayu
e- Reaksi Penduduk.





Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita.
2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun.
3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Bangsa kita berkebolehan jika diberi peluang .
Satu negara,satu bangsa ,satu cita-cita.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.
2.Guru bersama-sama dengan menghuraikan kesan pemerintahan tentera Jepun.
3.Menyenaraikan iktibar daripada pendudukan Jepun.
4.Latihan

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Pendudukan Jepun di Negara Kita. 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berusaha bersungguh-sungguh.
BBM

1.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Latihan Objektif berkaitan dengan pendudukan Jepun di Negara kita.
2.Latihan berstruktur.
3.Perbincangan jawapan bersama murid-murid

Refleksi














                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan keadaan di Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun.
2.Menjelaskan tujuan penubuhan Malayan Union.
3. Menyenaraikan cirri-ciri utama perlembagaan Malayan Union.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berwaspada dalam setiap tindakan.
Kepimpinan berkesan.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbincangan keadaan Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun.
3.Guru menjelaskan juga tujuan Malayan Union.
4.Membuat nota.
5.Latihan

Refleksi











                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
-Reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union.
-Tujuan penubuhan UMNO.
-Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union.
2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO.
3.Menjelaskan sebab penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Menghargai jasa dan perjuangan pemimpin negara.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid cara penentangan terhadap Malayan Union.
2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO.
3.Nota ringkas
4.Latihan

Refleksi











                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
-Penyusupan anasir komunis




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan kegiatan komunis sebelum penubuhan Parti Komunis Malaya.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Sedia berkorban
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang perkembangan komunisme di Asia Tenggara .

2.Nota ringkas

3.Latihan

Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat
-Langkah-langkah membanteras ancaman komunis di Tanah Melayu.




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membolehkan murid memahami dan mengetahui cara-cara membanteras komunis.
2.Membolehkan murid menghargai tindakan kerajaan mempertahankan Negara.
3.Menyatakan konsep-konsep yang digunakan oleh kerajaan.

Kemahiran Berfikir
Membuat pengkelasan tentang langkah-langkah membanteras komunis.
Nilai
Kerjasama
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang Parti
Komunis Malaya .
-Penubuhan
-Matlamat
-Kegiatan Komunis di Sarawak
2.Nota ringkas

3.Latihan

Refleksi







                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Kerjasama antara kaum ke arah kemerdekaan
-Kemunculan dan perkembangan parti-parti siasah




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan penting dalam perjuangan dan matlamat.
2. Menyedari bahawa setiap perjuangan memerlukan pengorbanan .
Kemahiran Berfikir
Membuat pengkelasan tentang langkah-langkah membanteras komunis.
Nilai
Menyedari bahawa setiap perjuangan memerlukan pengorbanan.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang Malayan Indian Congress(MIC).
- Penubuhan
- Tujuan
- Malayan Chinese Association
- Penubuhan
- Tujuan
- Kemunculan parti-parti lain.

2.Nota ringkas

3.Latihan

Refleksi







                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Kerjasama antara kaum ke arah kemerdekaan
-Pembentukan Parti Perikatan UMNO ,MCA dan MIC




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengetahui kerjasama antara kaum adalah asas kejayaan kepada perpaduan dan kemerdekaan negara.
2.   Murid dapat mengenalpasti sebab dan akibat pembentukan Parti Perikatan.
Kemahiran Berfikir
Membuat pengkelasan tentang langkah-langkah membanteras komunis.
Nilai
Perpaduan
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Sistem Ahli ( 1951)
- Perikatan UMNO-MCA
- Pilihanraya Majlis Perbandaran Pulau Pinang.
- Pilihanraya Majlis Bandaran Kuala Lumpur.
- Parti Perikatan UMNO,MCA dan MIC
2.Nota ringkas

3.Latihan

Refleksi








                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Kerjasama antara kaum ke arah kemerdekaan
-Pilihanraya ke arah pembentukan kerajaan sendiri.




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin.

Kemahiran Berfikir
Kerjasama antara kaum
Nilai
Perpaduan
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Pilihanraya Umum 1955
- Tuntutan pilihanraya dan misi ke London
-  Parti-parti lain yang bertanding.
-  Kabinet Tanah Melayu yang pertama.
2.Nota ringkas

3.Latihan

Refleksi











                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan.
-Rombongan Merdeka 1956




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin.
2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara.
Nilai
Kegigihan dan ketabahan pemimpin.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Rundingan kemerdekaan
- Matlamat
- Perjanjian London 1956
2.Nota ringkas

3.Latihan

Refleksi










                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan.
-Perundingan antara kaum dan penyedian perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin.
2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara.
Nilai
Kegigihan dan ketabahan pemimpin.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Suruhanjaya Reid
- Matlamat,penubuhan, anggota dan tugas
- Asas –asas perlembaga yang dipersetujui bersama.
-Kedudukan Raja-raja Melayu .
-Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.
2.Nota ringkas

3.Latihan

Refleksi








                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan.
-Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin.
2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara.
Nilai
Kerjasama dan perpaduan
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
- Ciri-ciri penting.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi











                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan.
-Pengisytiharan Kemerdekaan




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin.
2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara.
Nilai
Berbangga dengan usaha mengembalikan kedamaian bangsa dan Negara.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Kandungan Pemasyuharan Kemerdekaan.
- Ciri-ciri penting.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi











                                                         SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perubahan pentadbiran di Sabah  dan Sarawak
-Gerakan anti penyerahan di Sarawak( Sibu dan Kuching)
-Pergerakan Pemuda
-Rukun 13
-Kesan-kesan




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.  Mengetahui keberanian dan kegigihan perlu dalam perjuangan menuntut keadilan.
2. Menyedari perjuangan adalah wajib demi mempertahankan tanah air.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan tentang kepentingan dalam memperjuangkan keadilan.
Nilai
Berani menuntut keadilan
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Penyertaan Sarawak kepada kerajaan British 1946.
- Pentadbiran tentera British 1946.
- Pentadbiran tentera British
- Sebab-sebab Vyner Brooke menyerahkan Sarawak.
- Perubahan status Sarawak.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi








                                                      SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perubahan pentadbiran di Sabah  dan Sarawak
-Gerakan anti penyerahan di Sarawak( Sibu dan Kuching)
-Pergerakan Pemuda
-Rukun 13
-Kesan-kesan




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.  Mengetahui keberanian dan kegigihan perlu dalam perjuangan menuntut keadilan.
2. Menyedari perjuangan adalah wajib demi mempertahankan tanah air.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan tentang kepentingan dalam memperjuangkan keadilan.
Nilai
Berani menuntut keadilan
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Kemunculan Gerakan Anti Penyerahan.
- Tujuan dan Tindakan.
- Kemunculan organisasi politik seperti Kesatuan Melayu      Sarawak.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi








                                                        SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perubahan pentadbiran di Sabah  dan Sarawak
-Langkah-langkah ke arah kerajaan sendiri



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.  Menyedari sikap sanggup menerima perubahan boleh membawa kejayaan.
2.    Berbangga dengan kepimpinan rakyat tempatan.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan dalam membentuk kerajaan sendiri.
Nilai
Sanggup menerima perubahan yang membawa kemajuan.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Perkembangan di Sarawak 1946-1961.
- Pentadbiran Kolonial.
- Perlembagaan 1956 dan pilihyanraya pertama (1959).
- Penubuhan parti-parti politik seperti : Sarawak United People Party(SUPP),Parti Negara Sarawak (PANAS) dan Sarawak.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi









                                                        SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perubahan pentadbiran di Sabah  dan Sarawak
-Langkah-langkah ke arah kerajaan sendiri



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.  Menyedari sikap sanggup menerima perubahan boleh membawa kejayaan.
2.    Berbangga dengan kepimpinan rakyat tempatan.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan dalam membentuk kerajaan sendiri.
Nilai
Perjuangan melalui persatuan dan perubahan membawa kejayaan.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Perkembangan di Sabah (1946-1961)
- Pentadbiran tentera British
- Penyerahan Sabah kepada kerajaan British .
- Bentuk pentadbiran .
- Perlembagaan 1950 dan 1960.
- Kemunculan persatuan-persatuan.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi









                                                     SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Gagasan Penubuhan Malaysia
-Cadangan Tuanku Abdul Rahman Putra.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengenal dan memahami proses pembentukan Negara Malaysia.
2.  Menghargai usaha tokoh-tokoh Negara.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat penubuhan Malaysia.
Nilai
Keinginan untuk mendapat kebebasan.
Kesepakatan untuk perpaduan.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Cadangan Penubuhan Malaysia oleh Tuanku Abdul Rahman di Singapura pada 27 Mei 1961.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi











                                                     SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Gagasan Penubuhan Malaysia
-Cadangan Tuanku Abdul Rahman Putra.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Membolehkan murid mengenal dan memahami proses pembentukan Negara Malaysia.
2.  Menghargai usaha tokoh-tokoh Negara.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat penubuhan Malaysia.
Nilai
Keinginan untuk menjamin peningkatan.
.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Sebab-sebab penubuhan Malaysia
- Keselamatan
- Keseimbangan kaum
- Mempercepatkan kemerdekaan.
- Memajukan ekonomi bersama.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi










                                                        SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perkembangan Menjelang Penubuhan Malaysia.
-Singapura
-Sabah
-Sarawak



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Mengenal dan memahami proses pembentukan Negara Malaysia.
2.  Menghargai usaha tokoh-tokoh Negara.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat kemasukan Singapura ,Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia.
Nilai
Kebebasan bersuara
.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Parti PETIR (PAP): Perjuangan untuk percatuman
- Refrendum dan keputusannya.
- Reaksi Parti Barisan Sosialis
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi










                                                        SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perkembangan Menjelang Penubuhan Malaysia.
-Singapura
-Sabah
-Sarawak



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Menyatakan jenis dan tujuan Parti-parti politik yang terdapat di Singapura.
2. Mengetahui perjuangan dan sumbangan parti-parti politik.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat kemasukan Singapura ,Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia.
Nilai
Aspirasi pemimpin untuk masa depan rakyat.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Kemunculan parti-parti politik 
- United National Kadazan Organisation (UNKO). United Sabah National Organisation (USNO).Pertubuhan Kebangsaan Pasok Momogun dan Demokratik Party (DP).
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi









                                                        SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perkembangan Menjelang Penubuhan Malaysia.
-Singapura
-Sabah
-Sarawak



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Menyatakan jenis dan tujuan Parti-parti politik yang terdapat di Singapura.
2. Mengetahui perjuangan dan sumbangan parti-parti politik.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat kemasukan Singapura ,Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia.
Nilai
Aspirasi pemimpin untuk masa depan rakyat.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Kegiatan parti-parti politik di Sarawak.
-SUPP,PANAS. SNAP.Barisan Rakyat Jati Sarawak.(BERJASA) dan Sarawak Chinese Assiciation (SCA).
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi









                                                        SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Cabaran-cabaran terhadap penubuhan Malaysia
-Penentangan dari dalam negeri.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Menyatakan pendapat-pendapat parti politik di Sabah, Sarawak dan Singapura.
2. Mengetahui dan menyatakan sebab-sebab Filipina dan Indonesia menentang gagasan Malaysia.
3. Menyatakan pentingnya semangat perpaduan di kalangan jiran.
Kemahiran Berfikir
Membuat pengkelasan penentangan dari dalam dan luar negeri terhadap penubuhan Malaysia.
Nilai
Keazaman politik untuk pembinaan Negara dan bangsa.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
- Reaksi parti-parti politik di Sabah dan Sarawak.
- Reaksi parti-parti politik di Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura.
- Tuntutan Filipina ke atas Sabah.
- Konfrantasi Indonesia.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi








                                                     SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perjanjian dan Pengisytiharan Malaysia
-Hasil tinjauan pendapat dan kehendak rakyat terhadap gagasan Malaysia.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1. Mengenal dan memahami cara –cara yang diambil untuk mendapat kerjasama dari Negara jiran tentang gagasan Malaysia.
2. Menyatakan tugas-tugas jawatankuasa perundingan tentang gagasan Malaysia
3.   Mengambil iktibar dari peristiwa sejarah.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat wujudnya Perjanjian Malaysia 1973 dan perpisahan.
Nilai
Menjamin hak dan kepentingan rakyat.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
-  Laporan dan pungutan suara.
-  Persatuan Parlimen Komenwel (CPA)
-  Jawatankuasa Perunding Perpaduan Malaysia (MSCC).

2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi








                                                     SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perjanjian dan Pengisytiharan Malaysia
-Perjanjian Malaysia 1963
-Perpisahan Singapura 1965



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.   Memahami dan menghargai isi-isi Perjanjian Malaysia.
2. Menyatakan sebab-sebab pemisahan Singapura dari Malaysia.
3.   Mengambil iktibar dari peristiwa sejarah.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat wujudnya Perjanjian Malaysia 1973 dan perpisahan.
Nilai
Kerjasama untuk kebaikan bersama.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
-  Laporan Suruhanjaya Cobbel.
-  Tinjauan Suruhanjaya Bangsa-Bangsa Bersatu
-  Jawatankuasa antara kerajaan (ICC).
-  Pertukaran lawatan antara pemimpin.
-  Asas –asas perjajian Malaysia .Perisytiharan Malaysia.
-  Sebab-sebab
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi









                                                     SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Kedaulatan dan keperibadian Negara kita
-Yang di Pertuan Agong dan Ketua –ketua negeri
-Parlimen



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.   Memahami cirri-ciri keunikan system pemilihan ketua negara.
2.      Memahami peranan Yang diPertuan Agong
3.      Memahami keluhuran perlembagaan Negara.
Kemahiran Berfikir
Mengenal pasti sebab dan akibat wujudnya Perjanjian Malaysia 1973 dan perpisahan.
Nilai
Kerjasama untuk kebaikan bersama.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
-  Ketua Negara/negeri
- Tugas dan tanggungjawab
- Bidang kuasa
- Cara pemilihan
- Yang diPertua,Sultan
- Struktur dan Organisasi
- Keanggotaan dan fungsi
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi








                                                    SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Kedaulatan dan keperibadian Negara kita
-Lambang-lambang negara
-Rukunegara
-Perlembagaan



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.   Memahami cirri-ciri keunikan system pemilihan ketua negara.
2.      Memahami peranan Yang diPertuan Agong
3.      Memahami keluhuran perlembagaan Negara.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan kepentingan wujudnya kedaulatan dan keperibadian tersendiri sesebuah Negara.
Nilai
Lambang ketaatan dan perpaduan rakyat..
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
-  Bendera kebangsaan dan negeri 
- Lagu-lagu Kebangsaan dan negeri serta kepentingan.
- Jata Negara dan negeri dan cirri serta kepentingannya.
- Hari Kebangsaan dan kepentingannya.
- Penggubahan Rukunegara
- Konsep kekitaan perlembagaan
- Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi







                                                    SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sistem Pemerintahan Negara dan Pentadbiran Negara
-Kerajaan Pusat




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.  Memahami struktur organisasi system pentadbiran di peringkat pusat dan negeri.
2.     Memahami konsep kerajaan Persekutuan
3.  Dapat memahami dan mengkelaskan bidang kuasa kerajaan negeri dan pusat.
Kemahiran Berfikir
Membuat pengkelasan system pemerintahan dan pentadbiran kerajaan pusat dan negeri.
Nilai
Sistem pentadbiran kemas dan teratur.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
-  Struktur organisasi Badan perundingan ,Badan peerintahan dan Badan Kehakiman. 
-   Bidang kuasa
- Struktur Organisasi.
- Bidang Kuasa
- Penyelarasan di antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri.
2.Nota ringkas
3.Latihan

Refleksi








                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Peningkatan Perpaduan dan Kemakmuran Bersama
-Pembangunan dan kemajuan ekonomi




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.   Memahami dan mengetahui rancangan lima tahun dan Dasar Ekonomi Baru Kerajaan.
2.  Membezakan sistem pelajaran di bawah British dan dasar pelajaran sekarang.
.
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan kepentingan system pendidikan dan pembinaan kebudayaan kebangsaan sesebuah Negara.
Nilai
Pendidikan untuk perpaduan.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang .
-  Usaha memajukan pendidikan melalui Dasar Pelajaran Kebangsaan.
-Penyata Razak 1956
-Akta Rahman 1960
-Akta Pelajaran !961
-Akta Bahasa Kebangsaan
-Laporan Jawatankuasa Kabinet mengkaji pelaksanaanpelajaran Kebangsaan 1979.
2. Membuat nota
3.Latihan

Refleksi







                                                       SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Malaysia dalam hubungan Antarabangsa
-Dasar Luar Negara
-Kerjasa dengan pertubuhan-pertubuhan serantau




Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.   Memahami dan mengetahui hubungan diplomatik antara negara-negara lain di dunia.
2.   Dapat memahami dan menilai peranan dan sumbangan pertubuhan antarabangsa. 
Kemahiran Berfikir
Membuat keputusan kepentingan hubungan Malaysia dengan negara luar.
Nilai
Hidup saling bergantung.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid tentang
-Prinsip dan matlamat dasar luar Malaysia.
-Peranan dan sumbangan Malaysia dalam ASEAN dan MAPHILINDO
-ASEAN
2. Membuat nota
3.Latihan

Refleksi

















3 ulasan:

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!