SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur. |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2. Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid. 3. Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat. 4. Membuat nota. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Memperkenalkan dan mengukuhkan prinsip dan konsep sejarah tempatan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid. 3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat. 4.Membuat nota. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid. 3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat. 4.Membuat nota. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | Jan 2011 |
Masa | |
Tajuk | Pendudukan Jepun Di Negara Kita. a-Kebangkitan Jepun b-Sebab perluasan kuasa Jepun c-Kemaraan tentera Jepun menguasai Tanah Melayu. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita. 2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun. 3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Rela berkorban nyawa demi mempertahankan tanah air. Berhati-hati terhadap propaganda dari luar. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta. 2.Guru bersama-sama dengan murid membincangkan factor kedatangan Jepun ke negara kita. 3.Merumuskan faktor kejayaan Jepun. 4.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | Jan 2011 |
Masa | |
Tajuk | Pendudukan Jepun Di Negara Kita. d-Dasar pemerintahan Jepun di Tanah Melayu e- Reaksi Penduduk. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita. 2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun. 3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Bangsa kita berkebolehan jika diberi peluang . Satu negara,satu bangsa ,satu cita-cita. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta. 2.Guru bersama-sama dengan menghuraikan kesan pemerintahan tentera Jepun. 3.Menyenaraikan iktibar daripada pendudukan Jepun. 4.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Pendudukan Jepun di Negara Kita. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berusaha bersungguh-sungguh. |
BBM | 1.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Latihan Objektif berkaitan dengan pendudukan Jepun di Negara kita. 2.Latihan berstruktur. 3.Perbincangan jawapan bersama murid-murid |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan keadaan di Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun. 2.Menjelaskan tujuan penubuhan Malayan Union. 3. Menyenaraikan cirri-ciri utama perlembagaan Malayan Union. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berwaspada dalam setiap tindakan. Kepimpinan berkesan. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l 2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbincangan keadaan Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun. 3.Guru menjelaskan juga tujuan Malayan Union. 4.Membuat nota. 5.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu -Reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union. -Tujuan penubuhan UMNO. -Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union. 2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO. 3.Menjelaskan sebab penubuhan Persekutuan Tanah Melayu. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Menghargai jasa dan perjuangan pemimpin negara. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid cara penentangan terhadap Malayan Union. 2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO. 3.Nota ringkas 4.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat -Penyusupan anasir komunis |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menyatakan kegiatan komunis sebelum penubuhan Parti Komunis Malaya. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Sedia berkorban |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang perkembangan komunisme di Asia Tenggara . 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Ancaman komunis dan pengisytiharan darurat -Langkah-langkah membanteras ancaman komunis di Tanah Melayu. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membolehkan murid memahami dan mengetahui cara-cara membanteras komunis. 2.Membolehkan murid menghargai tindakan kerajaan mempertahankan Negara. 3.Menyatakan konsep-konsep yang digunakan oleh kerajaan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat pengkelasan tentang langkah-langkah membanteras komunis. |
Nilai | Kerjasama |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang Parti Komunis Malaya . -Penubuhan -Matlamat -Kegiatan Komunis di Sarawak 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Kerjasama antara kaum ke arah kemerdekaan -Kemunculan dan perkembangan parti-parti siasah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan penting dalam perjuangan dan matlamat. 2. Menyedari bahawa setiap perjuangan memerlukan pengorbanan . |
Kemahiran Berfikir | Membuat pengkelasan tentang langkah-langkah membanteras komunis. |
Nilai | Menyedari bahawa setiap perjuangan memerlukan pengorbanan. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang Malayan Indian Congress(MIC). - Penubuhan - Tujuan - Malayan Chinese Association - Penubuhan - Tujuan - Kemunculan parti-parti lain. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Kerjasama antara kaum ke arah kemerdekaan -Pembentukan Parti Perikatan UMNO ,MCA dan MIC |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengetahui kerjasama antara kaum adalah asas kejayaan kepada perpaduan dan kemerdekaan negara. 2. Murid dapat mengenalpasti sebab dan akibat pembentukan Parti Perikatan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat pengkelasan tentang langkah-langkah membanteras komunis. |
Nilai | Perpaduan |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Sistem Ahli ( 1951) - Perikatan UMNO-MCA - Pilihanraya Majlis Perbandaran Pulau Pinang. - Pilihanraya Majlis Bandaran Kuala Lumpur. - Parti Perikatan UMNO,MCA dan MIC 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Kerjasama antara kaum ke arah kemerdekaan -Pilihanraya ke arah pembentukan kerajaan sendiri. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin. |
Kemahiran Berfikir | Kerjasama antara kaum |
Nilai | Perpaduan |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Pilihanraya Umum 1955 - Tuntutan pilihanraya dan misi ke London - Parti-parti lain yang bertanding. - Kabinet Tanah Melayu yang pertama. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan. -Rombongan Merdeka 1956 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin. 2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara. |
Nilai | Kegigihan dan ketabahan pemimpin. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Rundingan kemerdekaan - Matlamat - Perjanjian London 1956 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan. -Perundingan antara kaum dan penyedian perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin. 2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara. |
Nilai | Kegigihan dan ketabahan pemimpin. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Suruhanjaya Reid - Matlamat,penubuhan, anggota dan tugas - Asas –asas perlembaga yang dipersetujui bersama. -Kedudukan Raja-raja Melayu . -Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan. -Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin. 2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara. |
Nilai | Kerjasama dan perpaduan |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 - Ciri-ciri penting. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Detik-detik pengisytiharan kemerdekaan. -Pengisytiharan Kemerdekaan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengetahui kegigihan dan ketabahan pemimpin. 2. Murid dapat mengetahui bahasa sebagai alat perpaduan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan tentang kepentingan kemerdekaan sesebuah negara. |
Nilai | Berbangga dengan usaha mengembalikan kedamaian bangsa dan Negara. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Kandungan Pemasyuharan Kemerdekaan. - Ciri-ciri penting. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perubahan pentadbiran di Sabah dan Sarawak -Gerakan anti penyerahan di Sarawak( Sibu dan Kuching) -Pergerakan Pemuda -Rukun 13 -Kesan-kesan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Mengetahui keberanian dan kegigihan perlu dalam perjuangan menuntut keadilan. 2. Menyedari perjuangan adalah wajib demi mempertahankan tanah air. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan tentang kepentingan dalam memperjuangkan keadilan. |
Nilai | Berani menuntut keadilan |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Penyertaan Sarawak kepada kerajaan British 1946. - Pentadbiran tentera British 1946. - Pentadbiran tentera British - Sebab-sebab Vyner Brooke menyerahkan Sarawak. - Perubahan status Sarawak. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perubahan pentadbiran di Sabah dan Sarawak -Gerakan anti penyerahan di Sarawak( Sibu dan Kuching) -Pergerakan Pemuda -Rukun 13 -Kesan-kesan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Mengetahui keberanian dan kegigihan perlu dalam perjuangan menuntut keadilan. 2. Menyedari perjuangan adalah wajib demi mempertahankan tanah air. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan tentang kepentingan dalam memperjuangkan keadilan. |
Nilai | Berani menuntut keadilan |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Kemunculan Gerakan Anti Penyerahan. - Tujuan dan Tindakan. - Kemunculan organisasi politik seperti Kesatuan Melayu Sarawak. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perubahan pentadbiran di Sabah dan Sarawak -Langkah-langkah ke arah kerajaan sendiri |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Menyedari sikap sanggup menerima perubahan boleh membawa kejayaan. 2. Berbangga dengan kepimpinan rakyat tempatan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan dalam membentuk kerajaan sendiri. |
Nilai | Sanggup menerima perubahan yang membawa kemajuan. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Perkembangan di Sarawak 1946-1961. - Pentadbiran Kolonial. - Perlembagaan 1956 dan pilihyanraya pertama (1959). - Penubuhan parti-parti politik seperti : Sarawak United People Party(SUPP),Parti Negara Sarawak (PANAS) dan Sarawak. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perubahan pentadbiran di Sabah dan Sarawak -Langkah-langkah ke arah kerajaan sendiri |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Menyedari sikap sanggup menerima perubahan boleh membawa kejayaan. 2. Berbangga dengan kepimpinan rakyat tempatan. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan dalam membentuk kerajaan sendiri. |
Nilai | Perjuangan melalui persatuan dan perubahan membawa kejayaan. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Perkembangan di Sabah (1946-1961) - Pentadbiran tentera British - Penyerahan Sabah kepada kerajaan British . - Bentuk pentadbiran . - Perlembagaan 1950 dan 1960. - Kemunculan persatuan-persatuan. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Gagasan Penubuhan Malaysia -Cadangan Tuanku Abdul Rahman Putra. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengenal dan memahami proses pembentukan Negara Malaysia. 2. Menghargai usaha tokoh-tokoh Negara. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat penubuhan Malaysia. |
Nilai | Keinginan untuk mendapat kebebasan. Kesepakatan untuk perpaduan. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Cadangan Penubuhan Malaysia oleh Tuanku Abdul Rahman di Singapura pada 27 Mei 1961. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Gagasan Penubuhan Malaysia -Cadangan Tuanku Abdul Rahman Putra. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Membolehkan murid mengenal dan memahami proses pembentukan Negara Malaysia. 2. Menghargai usaha tokoh-tokoh Negara. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat penubuhan Malaysia. |
Nilai | Keinginan untuk menjamin peningkatan. . |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Sebab-sebab penubuhan Malaysia - Keselamatan - Keseimbangan kaum - Mempercepatkan kemerdekaan. - Memajukan ekonomi bersama. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perkembangan Menjelang Penubuhan Malaysia. -Singapura -Sabah -Sarawak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Mengenal dan memahami proses pembentukan Negara Malaysia. 2. Menghargai usaha tokoh-tokoh Negara. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat kemasukan Singapura ,Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia. |
Nilai | Kebebasan bersuara . |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Parti PETIR (PAP): Perjuangan untuk percatuman - Refrendum dan keputusannya. - Reaksi Parti Barisan Sosialis 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perkembangan Menjelang Penubuhan Malaysia. -Singapura -Sabah -Sarawak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan jenis dan tujuan Parti-parti politik yang terdapat di Singapura. 2. Mengetahui perjuangan dan sumbangan parti-parti politik. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat kemasukan Singapura ,Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia. |
Nilai | Aspirasi pemimpin untuk masa depan rakyat. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Kemunculan parti-parti politik - United National Kadazan Organisation (UNKO). United Sabah National Organisation (USNO).Pertubuhan Kebangsaan Pasok Momogun dan Demokratik Party (DP). 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perkembangan Menjelang Penubuhan Malaysia. -Singapura -Sabah -Sarawak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan jenis dan tujuan Parti-parti politik yang terdapat di Singapura. 2. Mengetahui perjuangan dan sumbangan parti-parti politik. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat kemasukan Singapura ,Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia. |
Nilai | Aspirasi pemimpin untuk masa depan rakyat. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Kegiatan parti-parti politik di Sarawak. -SUPP,PANAS. SNAP.Barisan Rakyat Jati Sarawak.(BERJASA) dan Sarawak Chinese Assiciation (SCA). 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Cabaran-cabaran terhadap penubuhan Malaysia -Penentangan dari dalam negeri. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan pendapat-pendapat parti politik di Sabah, Sarawak dan Singapura. 2. Mengetahui dan menyatakan sebab-sebab Filipina dan Indonesia menentang gagasan Malaysia. 3. Menyatakan pentingnya semangat perpaduan di kalangan jiran. |
Kemahiran Berfikir | Membuat pengkelasan penentangan dari dalam dan luar negeri terhadap penubuhan Malaysia. |
Nilai | Keazaman politik untuk pembinaan Negara dan bangsa. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Reaksi parti-parti politik di Sabah dan Sarawak. - Reaksi parti-parti politik di Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura. - Tuntutan Filipina ke atas Sabah. - Konfrantasi Indonesia. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perjanjian dan Pengisytiharan Malaysia -Hasil tinjauan pendapat dan kehendak rakyat terhadap gagasan Malaysia. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Mengenal dan memahami cara –cara yang diambil untuk mendapat kerjasama dari Negara jiran tentang gagasan Malaysia. 2. Menyatakan tugas-tugas jawatankuasa perundingan tentang gagasan Malaysia 3. Mengambil iktibar dari peristiwa sejarah. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat wujudnya Perjanjian Malaysia 1973 dan perpisahan. |
Nilai | Menjamin hak dan kepentingan rakyat. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Laporan dan pungutan suara. - Persatuan Parlimen Komenwel (CPA) - Jawatankuasa Perunding Perpaduan Malaysia (MSCC). 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Perjanjian dan Pengisytiharan Malaysia -Perjanjian Malaysia 1963 -Perpisahan Singapura 1965 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Memahami dan menghargai isi-isi Perjanjian Malaysia. 2. Menyatakan sebab-sebab pemisahan Singapura dari Malaysia. 3. Mengambil iktibar dari peristiwa sejarah. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat wujudnya Perjanjian Malaysia 1973 dan perpisahan. |
Nilai | Kerjasama untuk kebaikan bersama. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Laporan Suruhanjaya Cobbel. - Tinjauan Suruhanjaya Bangsa-Bangsa Bersatu - Jawatankuasa antara kerajaan (ICC). - Pertukaran lawatan antara pemimpin. - Asas –asas perjajian Malaysia .Perisytiharan Malaysia. - Sebab-sebab 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Kedaulatan dan keperibadian Negara kita -Yang di Pertuan Agong dan Ketua –ketua negeri -Parlimen |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Memahami cirri-ciri keunikan system pemilihan ketua negara. 2. Memahami peranan Yang diPertuan Agong 3. Memahami keluhuran perlembagaan Negara. |
Kemahiran Berfikir | Mengenal pasti sebab dan akibat wujudnya Perjanjian Malaysia 1973 dan perpisahan. |
Nilai | Kerjasama untuk kebaikan bersama. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Ketua Negara/negeri - Tugas dan tanggungjawab - Bidang kuasa - Cara pemilihan - Yang diPertua,Sultan - Struktur dan Organisasi - Keanggotaan dan fungsi 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Kedaulatan dan keperibadian Negara kita -Lambang-lambang negara -Rukunegara -Perlembagaan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Memahami cirri-ciri keunikan system pemilihan ketua negara. 2. Memahami peranan Yang diPertuan Agong 3. Memahami keluhuran perlembagaan Negara. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan kepentingan wujudnya kedaulatan dan keperibadian tersendiri sesebuah Negara. |
Nilai | Lambang ketaatan dan perpaduan rakyat.. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Bendera kebangsaan dan negeri - Lagu-lagu Kebangsaan dan negeri serta kepentingan. - Jata Negara dan negeri dan cirri serta kepentingannya. - Hari Kebangsaan dan kepentingannya. - Penggubahan Rukunegara - Konsep kekitaan perlembagaan - Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Sistem Pemerintahan Negara dan Pentadbiran Negara -Kerajaan Pusat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Memahami struktur organisasi system pentadbiran di peringkat pusat dan negeri. 2. Memahami konsep kerajaan Persekutuan 3. Dapat memahami dan mengkelaskan bidang kuasa kerajaan negeri dan pusat. |
Kemahiran Berfikir | Membuat pengkelasan system pemerintahan dan pentadbiran kerajaan pusat dan negeri. |
Nilai | Sistem pentadbiran kemas dan teratur. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Struktur organisasi Badan perundingan ,Badan peerintahan dan Badan Kehakiman. - Bidang kuasa - Struktur Organisasi. - Bidang Kuasa - Penyelarasan di antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri. 2.Nota ringkas 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Peningkatan Perpaduan dan Kemakmuran Bersama -Pembangunan dan kemajuan ekonomi |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Memahami dan mengetahui rancangan lima tahun dan Dasar Ekonomi Baru Kerajaan. 2. Membezakan sistem pelajaran di bawah British dan dasar pelajaran sekarang. . |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan kepentingan system pendidikan dan pembinaan kebudayaan kebangsaan sesebuah Negara. |
Nilai | Pendidikan untuk perpaduan. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang . - Usaha memajukan pendidikan melalui Dasar Pelajaran Kebangsaan. -Penyata Razak 1956 -Akta Rahman 1960 -Akta Pelajaran !961 -Akta Bahasa Kebangsaan -Laporan Jawatankuasa Kabinet mengkaji pelaksanaanpelajaran Kebangsaan 1979. 2. Membuat nota 3.Latihan |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Sejarah |
Kelas | PPKI 8 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Malaysia dalam hubungan Antarabangsa -Dasar Luar Negara -Kerjasa dengan pertubuhan-pertubuhan serantau |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1. Memahami dan mengetahui hubungan diplomatik antara negara-negara lain di dunia. 2. Dapat memahami dan menilai peranan dan sumbangan pertubuhan antarabangsa. |
Kemahiran Berfikir | Membuat keputusan kepentingan hubungan Malaysia dengan negara luar. |
Nilai | Hidup saling bergantung. |
BBM | 1.Carta 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1.Guru membincangkan bersama murid tentang -Prinsip dan matlamat dasar luar Malaysia. -Peranan dan sumbangan Malaysia dalam ASEAN dan MAPHILINDO -ASEAN 2. Membuat nota 3.Latihan |
Refleksi | |
Mohon berkongsi RPH sejarah. Moga Allah merahmati kehidupan anda. Terima kasih atas keizinan
BalasPadamYa..silakan cgu
PadamYa..silakan cgu
Padam