SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (contengan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Ketrampilan diri |
BBM | 1. Pensel 2. Pensel warna 3. Warna air 4. Berus lukisan 5. Kertas mahjong/kertas 6. lukisan |
Aktiviti | 1. Guru menunjukkan murid beberapa contoh contengan seperti -Contengan bebas di dinding -Contengan bebas di atas kertas. 2. Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid. 3. Guru meminta murid melakukan contengan bebas. 4. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (Pergerakan jari-jemari secara bebas) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengawal pergerakan motor halus. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Bersungguh-sungguh |
BBM | 1.Plastesin 2.Doh 3.Kertas terpakai seperti suratkhabar 4.Gunting 5.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Mengoyak -Meramas -Menguli -Mengetel -Mengunting 2. Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (Pergerakan secara terkawal) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengawal pergerakan motor halus. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Teliti |
BBM | 1.Pensil 2.Kad-kad bentuk 3.Kertas terpakai seperti suratkhabar 4.Gunting 5.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Mengoyak -Melakar -Menekap -Mengunting i) Mengikut bentuk yang disediakan oleh guru. ii) Mengikut bentuk yang disediakan oleh murid. 2. Guru mengedarkan kertas lukisan kepada semua murid. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis (Aktiviti-Aktiviti Melukis) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menguasai kemahiran melukis. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Teliti |
BBM | 1.Pensil 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Gunting/gam 5.Kertas warna |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti melukis tanpa alatan. seperti -Melukis di udara -Melukis di atas pasir -Melukis di atas meja 2. Guru memperkenalkan alatan seni lukis serta fungsi alatan seni lukis. 3. Guru menunjukkan penggunaan alatan seni lukis dan minta murid melakr gambar dan mewarna gambar. 4. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Melukis menggunakan unsur seni) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Melukis menggunakan unsure seni. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Rajin |
BBM | 1.Pensil 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Gunting/gam 5.Kertas warna |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti meluki seperti -Melukis menggunakan pelbagai jenis garisan seperti garisan tebal,nipis,pendek dan panjang. -Melukis untuk menunjukkan berbagai jenis ruang seperti luas,sempit,dekat dan jauh. -Mewarna lukisan dengan pelbagai jenis warna seperti warna asas dan warna sekunder. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Melukis menggunakan unsur seni. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berhati-hati |
BBM | 1.Pensil 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Gunting/gam 5.Kertas warna |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Lukisan menggunakan warna dan mengedarkan kepada murid kertas lukisan yang mempunyai gambar untuk diwarnakan. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Melukis menggunakan unsur seni. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Sayur-sayuran/Buah-buahan 2.Krayon 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Capan menggunakan bahan seperti sayuran dan buah-buahan. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menggunakan berus gigi untuk membuat pecikan |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Berus gigi 2.Warna air 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Pecikan menggunakan berus gigi. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menggunakan lilin untuk membuat resis. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Berus gigi 2.Warna air 3.Berus warna pelbagai saiz 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -resis menggunakan titisan lilin. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membuat kolaj menggunakan tampalan kertas warna atau bahan terbuang. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1Majalah atau suratkhabar 2.Gam 3.Gunting 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Membuat kolaj menggunakan kertas warna,suratkhabar atau majalah. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Penggunaan pelbagai media dan teknik) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membuat stensilan menggunakan kad yang ditebuk corak atau gambar. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Saling bekerjasama |
BBM | 1.Kad bergambar yang ditebuk 2.Gam 3.Gunting 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru meminta murid melakukan aktiviti seperti -Membuat stensilan menggunakan kad yang ditebuk corak atau gambar. 2. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Melukis ( Warna-warna asas) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengenal ,membezakan dan menggunakan warna dengan betul. |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Hormat-menghormati |
BBM | 1.Kad warna,warna air, pensel warna,krayon, 2.Poster gambar alam semulajadi 3.Pensel,berus warna yang bersesuaian. 4.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Guru memperkenalkan warna-warna asas iaitu merah,biru dan kuning. -Menyesuaikan gambar dengan kad warna yang sesuai. -Mewarnakan gambar dengan warna asas yang sesuai. 2. Guru menyuruh murid mewarna di atas kertas lukisan. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 3.. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Mengambar (Mengambar melibatkan unsur garisan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengambar gambar burung melibatkan unsure garisan |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Berhati-hati |
BBM | 1.Pen/Pensil 2B 2.Poster gambar burung |
Aktiviti | 1. Kenalpasti kedudukan garisan yang dapat menghasilkan tona pada sesuatu bentuk. 2. Guru menyuruh murid membuat garisan yang rapat kerana akan menghasilkan tona yang lebih gelap. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Mengenal Kraf Tradisional (Membuat Anyaman Siku Keluang) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan anyaman mudah |
Kemahiran Berfikir | Membuat andaian dan menjana idea |
Nilai | Sabar |
BBM | 1.Kertas warna 2.Kertas lukisan 3.Pembaris/gunting |
Aktiviti | 1. Gunting tapak anyaman dan kertas anyaman untuk menghasilkan bahan-bahan anyaman siku keluang. 2. Mengetahui bentuk asas anyaman siku keluang. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membuat corak dan rekaan (Membuat binaan mudah) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membuat binaan mudah |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Sabar |
BBM | 1.Warna air 2.Kertas lukisan 3.Krayon |
Aktiviti | 1. kenali pelbagai corak yang terdapat pada baju sukan contohnya corak geometri. 2. Menghasilkan corak pada baju sukan yang telah disediakan dan menggunakan pelbagai teknik untuk mencorak. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Menggambar (Menghasilkan susunan gambar secara mozek) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan susunan gambar secara mozek. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Sabar |
BBM | 1.Gambar 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting |
Aktiviti | 1. Pilih gambar yang sesuai daripada majalah atau surat khabar lama. 2. Gunting gambar tersebut mengikut idea murid.Kemudian gamkan pada kertas lukisan.Pastikan keratin yang digam tidak bercantum antara satu dengan yang lain. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan corak menggunakan beras berwarna.) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan corak menggunakan beras berwarna |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Sabar |
BBM | 1.Warna air 2.Kertas lukisan 3.Gam 4.Beras |
Aktiviti | 1. Warnai beras dengan pelbagai warna yang menarik.(sediakan di rumah) 2. Lakarkan corak pada kertas lukisan.Lekatkan beras berwarna tadi pada bahagian corak lakaran. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid dimanakah mereka melihat hasil seni ini. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan wau hiasan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan wau hiasan. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Kertas warna 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting |
Aktiviti | 1. corak wau dihasilkan melalui lipatan dan guntingan Lipat kertas warna dan guntingkan untuk menghasilkan corak persamaan. 2. Tampalkan kertas warna yang berbeza sebagai latarnya untuk mendapatkan warna yang berbeza.Tampal corak pada lakaran wau.Hias dengan benang di bahagian kiri dan di bahagian kanan wau. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid dimanakah mereka melihat hasil seni ini. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membentuk dan Membuat Binaan (Menghasilkan Topeng) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan topeng |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Rajin |
BBM | 1.Kertas warna /surat khabar lama 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting/benang |
Aktiviti | 1. Kumpulkan gambar wajah-wajah manusia.Gunting bahagian mata, hidung dan mulut. 2. Warnakan lakaran wajah tersebut.Gamnkan bahagian-bahagian mata ,hidung dan mulut yang anda pilih.Hiaskan topeng dengan benang bulu. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid dimanakah mereka melihat hasil seni ini. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Mengambar (Menghasilkan Poster) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan gambar berdasarkan tema yang diberikan. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Warna air 2.Kertas lukisan 3.Pensil |
Aktiviti | 1. Fahami tema yang diberikan .Berbincang bersama rakan anda untuk menghasilkan gambar yang sesuai.Lakarkan gambar berdasarkan tema. 2. Warnakan kertas lukisan yang dihasilkan menggunakan krayon.Kemudian warnai latar belakang menggunakan warna air. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid kenapa memilih lakaran tersebut. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membuat corak dan rekaan (Menghasilkan corak cetakan benang) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan penanda buku sekolah |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Kerja sama |
BBM | 1.Warna air 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting 4.Benang bulu |
Aktiviti | 1.Pilihlah benang yang bersaiz agak besar.Warnai bahagian latar pada kertas lukisan menggunak span. 2. Celupkan gumpalan benang dalam warna air,dan pastikan tidak terlalu basah. Lakukan cetakan berulang dengan warna yang menarik. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid dimanakah mereka melihat hasil seni ini. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan Anyamam Ikan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan gambar melalui hasil anyaman. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Kasih Sayang |
BBM | 1.Kertas warna 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting |
Aktiviti | 1. Hasilkan satu bentuk anyaman mudah. 2. Gunting kertas warna seperti bentuk ikan.Gamkan kertas warna yang telah digunting tadi pada kertas anyaman.Kemudian lakukan kemasan. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid dimanakah mereka melihat hasil seni ini. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membentuk dan Membuat Binaan. (Membina Sampul Surat) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membina sampul surat. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Menjaga adab sopan |
BBM | 1.Warna air 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting |
Aktiviti | 1. Kumpulkan bahan daripada surat khabar lama. 2. Hasilkan corak tiupan atau cetakan pada lakaran sampul surat.Tampalkan gambar yang dipilih tadi pada sampul surat.Gunting lakaran sampul surat dan warnakan. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid dimanakah mereka melihat hasil seni ini. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Menggambar. (Menggambar bentuk positif dan negatif) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan gambar positif dan negatif. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Kertas warna 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting 4.Putik kapas dan gambar. |
Aktiviti | 1. Pilih gambar yang sesuai daripada surat khabar lama. Hasilkan dua lakaran luar menggunakan gambar yang digunting. 2. Hasilkan cetakan titik menggunakan putik kapas secara positif dan negatif 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Mengenal Kraf Tradisional. (Menghasilkan kuda kepang.) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan kuda kepang menggunakan teknik kolaj. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Rajin |
BBM | 1.Benang bulu 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting 4.Kertas suratkhabar. |
Aktiviti | 1. Kenal pasti bahan-bahan untuk dijadikan kolaj pada kuda kepang.Hiaskan lakaran kuda kepang. 2. lakukan kemasan dan guntingkan hasilan anda untuk dijadikan mobail. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid di negeri manakah tarian kuda kepang ini biasanya diadakan. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membentuk dan membuat Binaan. (Membina topi hari kemerdekaan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membina topi hari kemerdekaan. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep/menggambar |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Krayon 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting |
Aktiviti | 1. Warnai lakaran topi berdasarkan corak Jalur Gemilang. 2. Potong bahagian lakaran garisan putus-putus.Lakukan kemasan pada topi ini agar kelihatan lebih menarik. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Menggambar. (Menggambar Kelas Seni) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan gambar kelas seni. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep/membuat binaan |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Warna pensel/krayon 2.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Fahami situasi gambar objek utama.Kemudian bincangkan bersama rakanuntuk menghasilkan lakaran latar. 2. Hasilkan lakaran latar yang sesuai dengan objek utama dan warnakan gambar dengan kemas mengikut kesesuaian. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membentuk dan membuat Binaan(Menghasilkan bendera) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan bendera. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Perpaduan |
BBM | 1.Kertas warna 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting 4.Tali. |
Aktiviti | 1. Kenali warna bendera negeri-negeri di Malaysia 2. Warnai bendera negeri-negeri di Malaysiadan gunting dengan cermat.Lekatkan bendera yang telah digunting pada tali .Hiasi di sudut kelas. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid di manakh keratin bendera ini sesuai diletakkan. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Menggambar. (Menghasilkan corak garisan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan corak garisan. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Gigih |
BBM | 1.Warna air/Krayon 2.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. lakar corak garisan di tengah kertas lukisan.Hasilkan pelbagai garisan ciptaan anda. 2. Warnakan latar keseluruhan kertas lukisan menggunakan warna air yang lebih gelap.Kemudian lakukan kemasan. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir kenapa warna air dan warna krayon tidak bercampur. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membuat corak dan Rekaan ( Mencorak Kertas Hadiah) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan corak menggunakan teknik celupan. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Kertas tisu 2.Kertas lukisan 3.Gam/gunting 4.Warna air |
Aktiviti | 1. Kertas tisu lebih cepat menyerap warna sesuai digunakan untuk teknik celupan. 2. lipat kertas tisu dan celup kertas tisu dengan pelbagai warna.Buka lipatan dan hamparkan pada kertas lukisan .Lipat kertas lukisan dan tekan dengan kuat. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Menggambar. (Menggambar bentuk sayur-sayuran) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan imej sayur-sayuran. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep/menggambar |
Nilai | Tolak Ansur |
BBM | 1.Pensil warna/krayon 2.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Hasilkan lakaran asas bentuk sayur-sayuran kegemaran anda ,serta tentukan arah cahaya. 2. Warnai bahagian yang cerah dahulu dan diikuti dengan warna gelap di bahagian yang terlindung dari sinar matahari. Kemudian terhasillah bentuk sayur-sayuran yang menarik. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Menggambar. (Menggambar bentuk batu) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan imej serangga daripada lakaran bentuk batu. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep/menggambar |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Pensil warna /krayon 2.Kertas lukisan |
Aktiviti | 1. Pilih batu yang sesuai dan ceritakan bentuk batu tersebut. Lakarkan gambar serangga yang sesuai daripada bentuk batu tersebut. 2. Lukis bentuk batu kemudian warnakan. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir dimanakah murid menjumpai batu tersebut. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membentuk dan Membuat binaan (Mencorak Telur hiasan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membuat corak pada kulit telur |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep/membentuk dan membuat binaan |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Kelompang telur 2.Pen marker |
Aktiviti | 1. Tebuk telur di bahagian atas telur untuk mengeluarkan isi telur.Tiup pada bahagian yang di tebuk. 2. Hasilkan pelbagai corak garisan pada bahagian kulit telur tersebut.pastikan ianya menarik.Gunakan pelbagai warna corak yang menarik. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membentuk dan Membuat binaan (Menghasilkan penanda buku) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan penanda buku. |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep/membentuk dan membuat binaan |
Nilai | Jujur |
BBM | 1.Kertas warna 2.Hasil anyaman, 3.Benang bulu 4.Gunting dan Gam |
Aktiviti | 1. Gunting kertas warna untuk membentuk kertas penanda buku. 2. Gunting dan tampalkan hasil anyaman pada kertas penanda buku.Hiaskan penanda buku tersebut dengan pelbagai corak kolaj . Ikatkan pada bahagian hujung penanda buku tersebut dengan benang bulu yang berjumbai-jumbai. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Pendidikan Seni |
Kelas | PPKI 3 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | |
Tajuk | Membentuk dan Membuat binaan (Menghasilkan kad ucapan) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Menghasilkan kad ucapan |
Kemahiran Berfikir | Memahami konsep/membentuk dan membuat binaan |
Nilai | Bersungguh-sungguh |
BBM | 1.Hasil lukisan, 2.Dua kepingan kertas kotak 3. Pelbagai hiasan 4. gam dan gunting |
Aktiviti | 1. Gunting hasilan lukisan sama saiz dengan kepingan kertas kotak. 2. Lipat kertas lukisan kepada tiga bahagian sama saiz dengan kepingan kertas kotak.Tampal dan hias kad ucapan supaya kelihatan menarik.Lihat hasilnya dan memberikan kepada guru yang murid suka. 3. Guru memberikan token kepada murid yang paling awal menyiapkan kerja.Meminta murid berfikir manakah aktiviti yang paling sukar dalam kegiatan di atas. 4. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.Guru juga menyoal murid bentuk gambar yang manakah yang murid suka. |
Refleksi |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!