Mata Pelajaran
|
Sains Dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI 5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Rantaian Makanan
|
Objektif
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana
idea
|
Nilai
|
Tolenrasi,menghormati rakan dan
guru
|
BBM
|
Carta, vcd lagu,papan
putih
|
Aktiviti
|
1.Guru
memberikan penerangan apa itu rantaian makanan
2.Guru bersama murid membina rantaian makanan
bersama-sama.
3.Murid menyalin nota.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains Dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI 5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Rantaian Makanan
|
Objektif
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berkerjasama
|
BBM
|
Carta, papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru
memberi penerangan apa itu rantaian makanan
2.Guru
bersama murid membina rantaian makannan bersama-sama
3. Murid
menyalin nota.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI 5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Rantaian Makanan Kompleks
|
Objektif
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
Carta, kertas soalan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi latihan
2.Murid menyiapkan latihan
3 . Menilai
pencapaian murid.
4. Guru
memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru
mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan
guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI 5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Rantaian Makanan Kompleks
|
Objektif
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tekun berusaha
|
BBM
|
Carta, papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru bersama murid membina rantaian makanan kompleks
2 Guru menyatakan kaitan antara rantaian makanan.
3 . Menilai
pencapaian murid.
4. Guru
memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru
mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan
guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Rantaian Makanan Kompleks
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1. Guru
bersama murid membina rantaian makanan kompleks
2. Guru
menyatakan kaitan antara rantaian makanan
3.
Murid membuat latihan
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Rantaian Makanan Kompleks
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
4. Guru
bersama murid membina rantaian makanan kompleks
5. Guru
menyatakan kaitan antara rantaian makanan
6.
Murid membuat latihan
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia,haiwan dan
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan berkenaan ciri-ciri anggota
badan
2.Murid menyenaraikan haiwan yang mempunyai ciri-ciri
tersebut.
3.Murid menyalin makanan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia,haiwan dan
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengenal pasti ciri fizikal haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan berkenaan ciri-ciri anggota
badan
2.Murid menyenaraikan haiwan yang mempunyai ciri-ciri
tersebut.
3.Murid menyalin makanan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia,haiwan dan
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi pengkelasan haiwan mengikut ciri-ciri
anggota.
2.Murid mengkelaskan haiwan yang mempunyai ciri-ciri
anggota tertentu.
3.Murid membuat latihan ringkas.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia,haiwan dan
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan pengkelasan haiwan mengikut
ciri-ciri anggota badan.
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri
anggota tertentu.
3.Murid membuat latihan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia,haiwan dan
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses pengajaran
dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan pengkelasan haiwan mengikut
ciri-ciri anggota badan.
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri
anggota tertentu.
3.Murid membuat latihan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia,haiwan dan
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Membezakan cara pembiakan haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi jenis-jenis pembiakan haiwan
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut cara pembiakan.
3.Murid membuat latihan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia,haiwan dan
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Membezakan cara pembiakan tumbuhan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi jenis-jenis pembiakan tumbuhan
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut cara pembiakan.
3.Murid membuat latihan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengetahui sifat fizikal
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengetahui sifat fizikal tumbuhan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan pelbagai ciri fizikal tumbuhan.
2.Murid membuat sumbang saran jenis tumbuhan mengikut
ciri fizikal .
3.Murid menyalin nota.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Mengetahui sifat fizikal
tumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengkelaskan tumbuhan mengikut cirri
fizikal
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan pengkelasan tumbuhan mengikut
ciri fizikal.
2.Murid membuat sumbang saran jenis tumbuhan mengikut
ciri fizikal .
3.Murid mengkelaskan
tumbuhan mengikut ciri-ciri yang diberikan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia dan haiwan
bergerak
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Membuat perbandingan dan perbezaan
setiap pergerakan manusia.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
perbandingan dan perbezaan
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan jenis pergerakan yang boleh
dilakukan manusia.
2.Murid membuat sumbang saran .
3.Murid mencuba sendiri setiap pergerakan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Cara Haiwan Lindungi diri
daripada Musuh
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengenali cirri-ciri perlindungandiri
haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan ciri perlindungan diri yang terdapat
pada haiwan.
2.Murid membuat perbandingan ciri perlindungan diri
tersebut.
3.Murid membuat senarai haiwan mengikut ciri
perlindungan diri.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Cara tumbuhan lindungi
diri daripada musuh
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengenali cirri-ciri perlindungan diri
tumbuhan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan ciri perlindungan diri yang terdapat
pada tumbuhan.
2.Murid membuat perbandingan ciri perlindungan diri
tersebut.
3.Murid membuat senarai tumbuhan mengikut ciri
perlindungan diri.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Ciri khas haiwan dan
tumbuhan menyesuaikan diri.
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengkelaskan haiwan mengikut cirri
penyesuaian diri.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat
menghormati
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan ciri penyesuaian haiwan mengikut
iklim
2.Murid membuat perbandingan ciri penyesuaian berlainan
iklim
3.Murid membuat senarai haiwan mengikut iklim.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Ciri khas haiwan dan
tumbuhan untuk menyesuaikan diri.
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengkelaskan tumbuhan mengikut cirri
penyesuaian diri
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Kasih
sayang
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan ciri penyesuain tumbuhan mengikut
iklim
2.Murid membuat perbandingan ciri penyesuaian berlainan
iklim.
3.Murid membuat senarai tumbuhan mengikut ciri iklim
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Keperluan asas kehidupan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengetahui fungsi air ,makanan,udara
dan cahaya matahari dalam kehidupan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Kasih
sayang
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan keperluan asas yang
diperlukan oleh benda hidup.
2.Murid membuat sumbang saran keperluaan asas ini.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan Menjalani Respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengetahui fungsi respirasi bagi
setiap kehidupan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Kasih
sayang
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan maksud dan fungsi respirasi
2.Murid membuat perbandingan respirasi yang dijalankan
oleh lain kehidupan.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan Menjalani
Respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Cara hidupan menjalankan respirasi
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Kasih
sayang
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan respirasi yang dijalankan
oleh kehidupan
2.Murid membuat sumbang saran berkaitan respirasi
hidupan berlainani.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan Menjalani
Respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Mengetahui fungsi rsepirasi bagi
setiap kehidupan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Kerjasama
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan maksud dan fungsi respirasi .
2.Murid membuat perbandingan respirasi yang dijalankan
oleh lain hidupan.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan Menjalani
Respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
.
|
Kemahiran
|
Cara hidupan menjalani respirasi
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Kerjasama
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan respirasi yang dijalankan
oleh kehidupan.
2.Murid membuat perbandingan respirasi yang dijalankan
oleh lain hidupan.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan Menjalani
Respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengetahui cara respirasi dijalankan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Kerjasama
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan cara bagaimana respirasi yang dijalankan
oleh kehidupan.
2.Murid membuat carta alir cara respirasi dijalankan
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan Menjalani
Respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengetahui cara hidupan air bernafas
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Tabah
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan cara hidupan air bernafas
2.Murid melukis
carta alir cara hidupan air bernafas.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Ulangkaji pelajaran
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengulangkaji pelajaran yang telah
dipelajari
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Berusaha
bersungguh-sungguh
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan tentang aktiviti yang akan
dilakukan.
2.Murid mengulang kaji pelajaran untuk peperiksaan yang
akan dijalankan
3.Murid membuat ulangkaji hingga tamat waktu.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Manusia menjalankan
respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Manusia menjalankan respirasi
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Berusaha
bersungguh-sungguh
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan maksud dan fungsi respirasi
2.Guru menerangkan bagaimana manusia menjalankan
respirasi.
3.Murid membuat ulangkaji hingga tamat waktu.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan menjalani
respirasi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Haiwan menjalankan respirasi
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Berusaha
bersungguh-sungguh
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan bagaimana ikan menjalankan
respirasi.
2.Guru menerangkan bagaimana haiwan mamalia menjalankan
respirasi
3.Murid membuat nota ringkas.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan makan makanan yang
berbeza
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Jenis-jenis pemakanan haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Bersyukur
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan jenis-jenis tabiat pemakanan
haiwan yang berbeza-beza
2.Murid membuat sumbang saran jenis makanan yang di
makan.
3.Murid membuat nota ringkas.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan makan makanan yang
berbeza
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Jenis-jenis pemakanan haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza
|
Nilai
|
Bersyukur
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi penerangan
ciri-ciri fizikal.
2.Guru memberi penerangan ciri-ciri habitat pemakanan
haiwan tersebut.
3.Murid membuat sumbang saran berkaitan ciri-ciri
haiwan tersebut.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan mengalami
pertumbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Pertumbuhan haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza, sumbang saran
|
Nilai
|
Menghormati
rakan dan guru
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi
penerangan tentang pertumbuhan haiwan.
2.Guru memberi penerangan ciri-ciri pertumbuhan yang
berbeza
3.Murid membuat sumbang saran berkaitan ciri-ciri haiwan
tersebut.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Hidupan berkumuh dan
penyahtinjaan
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengenalpasti jenis perkumuhan haiwan
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza, sumbang saran
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi
penerangan tentang perkumuhan dan penyahtinjaan .
2.Guru memberi penerangan jenis-jenis perkumuhan
3.Murid membuat sumbang saran berkaitan perkumuhani
haiwan tersebut.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Panjang
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Pelbagai cara mengukur panjang
|
Kemahiran Berfikir
|
Membanding
beza, sumbang saran
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi
penerangan tentang pengukuran yang boleh dilakukan ..
2.Guru memberi penerangan alatan yang boleh digunakan
untuk mengukur.
3.Murid cuba untuk mengukur menggunakan pelbagai jenis
alatan.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Luas
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengukur keluasan objek
|
Kemahiran Berfikir
|
Sumbang
saran
|
Nilai
|
Menghormati
guru
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi
penerangan bagaimana mengira luas objek.
2.Guru meminta murid menyelesaikan pengiraan luas
objek.
3.Murid memberi latihan mengira luas.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Isipadu
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengukur isipadu objek
|
Kemahiran Berfikir
|
Sumbang
saran
|
Nilai
|
Tolong
-menolong
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi
penerangan bagaimana mengira isipadu objek.
2.Guru meminta murid menyelesaikan pengiraan isipadu
objek di papan putih
3.Murid memberi latihan mengira isipadu.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Sumber yang terdapat di
bumi
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Kepentigan sumber
|
Kemahiran Berfikir
|
Sumbang
saran
|
Nilai
|
Tolong
-menolong
|
BBM
|
Carta,
papan putih,buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru memberi
penerangan kepentingan sumber bumi kepada manusia.
2.Murid membuat sumbang saran kepentingan sumber.
3.Murid menyalin nota.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Jisim
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Peralatan mengukur jisim
|
Kemahiran Berfikir
|
Sumbang
saran
|
Nilai
|
Menghormati
rakan dan guru
|
BBM
|
1.Pelbagai
penimbang
2.Objek
yang ditimbang
|
Aktiviti
|
1.Guru menunjukkan bagaimana untuk mendapatkan jisim
objek.
2.Guru menunjukkan cara bagaimana menggunakan penimbang
dengan betul.
3.Murid mengukur jisim berlainan objek.
|
Refleksi
|
|
Mata Pelajaran
|
Sains
dan Alam Sosial
|
Kelas
|
PPKI
5/6
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Ulangkaji pelajaran
|
Objektif
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran
|
Mengulangkaji pelajaran untuk
peperiksaan
|
Kemahiran Berfikir
|
Sumbang
saran
|
Nilai
|
Menghormati
rakan dan guru
|
BBM
|
1.Buku
latihan
2.Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Guru menerangkan akativiti yang dijalankan
2.Murid mengulangkaji pelajaran yang lepas.
3.Murid bertanya kepada guru tajuk yang tidak difahami.
|
Refleksi
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!