SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan tangan
-Pergerakan kepala
-Pergerakan kaki
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Bersungguh-sungguh
|
BBM
|
Carta, vcd
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan tangan secara individu dan kumpulan
-angkat dan jatuhkan tangan.
-pusing pergelangan tangan.
-menilai pencapaian murid.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3.Menerangkan cara membuat pergerakan kepala secara individu,kumpulan dan kelas.
-geleng ke kanan dan ke kiri.
-angguk atas dan bawah.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan kerjasama.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Carta, vcd
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan secara individu dan kumpulan
-Berdiri iaitu pergerakan asas berdiri.
-menilai pencapaian murid.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3.Menerangkan cara membuat cara berdiri tegak dengan betul.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan kerjasama.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tolenrasi
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan asas duduk
2.Kenalpasti kebolehan murid.
-aktiviti murid duduk di kerusi seperti berlunjur,bersimpuh dan bersila.
3.Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berkerjasama
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan asas berjalan
2.Kenalpasti kebolehan murid.
-aktiviti murid berjalan secara bebas,lurus,bengkang-bengkok,mengikut arahan dan menjunjung benda.
3.Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan asas membongkok badan,merangkak ,menaiki tangga dan menuruni tangga.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
-aktiviti murid membongkok sambil memegang lutut,aktiviti murid merangkak secara bebas dan berhalangan,aktiviti memegang dan tanpa memegang palang tangga ketika menaiki dan menuruni tangga.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tekun berusaha
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan menarik
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat menghormati
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan menolak.
-kerusi mengikut arahan
-meja mengikut arahan
-pintu mengikut arahan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat menghormati
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan mengangkat
-benda ringan dan meletakkannya.
-benda berat.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat menghormati
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan meletak,menyusun, dan menjunjung.
-benda ringan dan meletakkannya.
-menyusun mengikut saiz,bentuk dan warna.
-menjunjung mengikut kreativiti.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Meregang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hargai anggota badan yang di anugerahkan Allah kepada kita.
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan meregang
-aktiviti menggunakan gelang getah
-tali getah dan spring.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melambung
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Fokus dengan sesuatu perkara
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan melambung
-aktiviti melambung tanpa alatan
-dengan alatan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Menyambut
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan menyambut
-aktiviti meyambut tanpa alatan
-dengan alatan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Meleret,membaling dan menghayun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Jangan berputus asa
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan meleret,membaling dan menghayun.
-aktiviti meleret secara bebas dan dengan alatan.
-aktiviti membaling secara bebas atau dengan alatan.
-aktiviti menghayun dengan alatan dan tanpa alatan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Sentuhan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tekun
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan membezakan struktur sesuatu benda dengan jari(kasar,halus, lembut, licin, keras, kasar)
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Mencubit
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berhati-hati
|
BBM
|
Doh, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Mencubit benda-benda lembut.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Merenyuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Bersungguh-sungguh
|
BBM
|
Kertas, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti merenyuk kertas.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Meramas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Saling bertolak ansur,
|
BBM
|
Kertas, vcd lagu,tepung gandum.plastesin
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti meramas benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menggentel dan memicit
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Jujur
|
BBM
|
Kertas, vcd lagu,tepung gandum.plastesin
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menggetel dan memicit benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Melipat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Jujur
|
BBM
|
Pakaian, vcd lagu,kertas
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti melipat benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Mengunting dan menampal
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berhati-hati
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti mengunting dan menampal benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menyusun bongkah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tidak berputus asa
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menyusun bongkah benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memasang/mencatum bongkah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti memasang/mencantum bongkah
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memutar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti memutar benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memasukkan guli dalam pelbagai saiz
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti murid memasukkan guli ke dalam bekas
-besar
-sederhana
-kecil
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memasukkan bongkah ke dalam acuan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
Bongkah, vcd lagu,
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti murid memasukkan bentuk-bentuk ke dalam acuan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menyucuk manik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Manik, vcd lagu,jarum,benang
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menyucuk manik mengikut saiz,bentuk .
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menyucuk benang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
vcd lagu,jarum,benang
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menyucuk benang ke dalam kad berlubang/jarum pelbagai saiz dan bentuk.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Pengamatan
-Diskriminasi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Teliti
|
BBM
|
vcd lagu,jarum,benang,kad warna
|
Aktiviti
|
1.Membezakan dari segi warna ,saiz dan bentuk.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Pengamatan
-Ingat Kembali
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tabah
|
BBM
|
vcd lagu,jarum,benang,kad warna
|
Aktiviti
|
1.Mengingat kembali dan mengecam dari segi objek,gambar,rajah dan warna.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Pengamatan
-Urutan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tabah
|
BBM
|
vcd lagu,nombor,hurud,kad warna
|
Aktiviti
|
1.Melihat dan menyusun mengikut urutan dari segi bentuk,gambar rajah,
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan tangan
-Pergerakan kepala
-Pergerakan kaki
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Bersungguh-sungguh
|
BBM
|
Carta, vcd
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan tangan secara individu dan kumpulan
-angkat dan jatuhkan tangan.
-pusing pergelangan tangan.
-menilai pencapaian murid.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3.Menerangkan cara membuat pergerakan kepala secara individu,kumpulan dan kelas.
-geleng ke kanan dan ke kiri.
-angguk atas dan bawah.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan kerjasama.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Carta, vcd
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan secara individu dan kumpulan
-Berdiri iaitu pergerakan asas berdiri.
-menilai pencapaian murid.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3.Menerangkan cara membuat cara berdiri tegak dengan betul.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan kerjasama.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tolenrasi
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan asas duduk
2.Kenalpasti kebolehan murid.
-aktiviti murid duduk di kerusi seperti berlunjur,bersimpuh dan bersila.
3.Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berkerjasama
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan asas berjalan
2.Kenalpasti kebolehan murid.
-aktiviti murid berjalan secara bebas,lurus,bengkang-bengkok,mengikut arahan dan menjunjung benda.
3.Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Pergerakan anggota asas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan pergerakan asas membongkok badan,merangkak ,menaiki tangga dan menuruni tangga.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
-aktiviti murid membongkok sambil memegang lutut,aktiviti murid merangkak secara bebas dan berhalangan,aktiviti memegang dan tanpa memegang palang tangga ketika menaiki dan menuruni tangga.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tekun berusaha
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan menarik
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat menghormati
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan menolak.
-kerusi mengikut arahan
-meja mengikut arahan
-pintu mengikut arahan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat menghormati
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan mengangkat
-benda ringan dan meletakkannya.
-benda berat.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melakukan aktiviti mudah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hormat menghormati
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan meletak,menyusun, dan menjunjung.
-benda ringan dan meletakkannya.
-menyusun mengikut saiz,bentuk dan warna.
-menjunjung mengikut kreativiti.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Meregang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Hargai anggota badan yang di anugerahkan Allah kepada kita.
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan meregang
-aktiviti menggunakan gelang getah
-tali getah dan spring.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Melambung
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Fokus dengan sesuatu perkara
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan melambung
-aktiviti melambung tanpa alatan
-dengan alatan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Menyambut
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan menyambut
-aktiviti meyambut tanpa alatan
-dengan alatan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor kasar
-Meleret,membaling dan menghayun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Jangan berputus asa
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan meleret,membaling dan menghayun.
-aktiviti meleret secara bebas dan dengan alatan.
-aktiviti membaling secara bebas atau dengan alatan.
-aktiviti menghayun dengan alatan dan tanpa alatan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Sentuhan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tekun
|
BBM
|
Carta, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Latihan membezakan struktur sesuatu benda dengan jari(kasar,halus, lembut, licin, keras, kasar)
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Mencubit
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berhati-hati
|
BBM
|
Doh, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Mencubit benda-benda lembut.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Merenyuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Bersungguh-sungguh
|
BBM
|
Kertas, vcd lagu
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti merenyuk kertas.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Meramas
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Saling bertolak ansur,
|
BBM
|
Kertas, vcd lagu,tepung gandum.plastesin
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti meramas benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menggentel dan memicit
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Jujur
|
BBM
|
Kertas, vcd lagu,tepung gandum.plastesin
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menggetel dan memicit benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Melipat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Jujur
|
BBM
|
Pakaian, vcd lagu,kertas
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti melipat benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Mengunting dan menampal
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Berhati-hati
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti mengunting dan menampal benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menyusun bongkah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tidak berputus asa
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menyusun bongkah benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memasang/mencatum bongkah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti memasang/mencantum bongkah
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memutar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti memutar benda-benda yang sesuai.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memasukkan guli dalam pelbagai saiz
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Majlah dan suratkhabar, vcd lagu,kertas gam,gunting
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti murid memasukkan guli ke dalam bekas
-besar
-sederhana
-kecil
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Memasukkan bongkah ke dalam acuan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
Bongkah, vcd lagu,
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti murid memasukkan bentuk-bentuk ke dalam acuan.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menyucuk manik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
Manik, vcd lagu,jarum,benang
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menyucuk manik mengikut saiz,bentuk .
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Kemahiran motor halus
-Menyucuk benang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Rajin
|
BBM
|
vcd lagu,jarum,benang
|
Aktiviti
|
1.Melakukan aktiviti menyucuk benang ke dalam kad berlubang/jarum pelbagai saiz dan bentuk.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Pengamatan
-Diskriminasi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Teliti
|
BBM
|
vcd lagu,jarum,benang,kad warna
|
Aktiviti
|
1.Membezakan dari segi warna ,saiz dan bentuk.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Pengamatan
-Ingat Kembali
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tabah
|
BBM
|
vcd lagu,jarum,benang,kad warna
|
Aktiviti
|
1.Mengingat kembali dan mengecam dari segi objek,gambar,rajah dan warna.
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Kemahiran Manipulatif
|
Kelas
|
PPKI 2/3
|
Hari
| |
Tarikh
| |
Masa
| |
Tajuk
|
Pengamatan
-Urutan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Tabah
|
BBM
|
vcd lagu,nombor,hurud,kad warna
|
Aktiviti
|
1.Melihat dan menyusun mengikut urutan dari segi bentuk,gambar rajah,
-Murid menjalani aktiviti mengikut arahan.
2.Kenalpasti kebolehan murid.
3 . Menilai pencapaian murid.
4. Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5. Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
|
Refleksi
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!